Data: 2009-12-07 22:56:22 | |
Autor: XYZ | |
BFG warunki | |
W dniu 2009-12-07 21:20, A r t i e pisze:
Dziś dostałem karteczkę z wyciągiem z ING na której czytam m.in.: Nie. Jeżeli nie stawisz "w miejscu i terminie podanym do wiadomości", to będziesz mógł otrzymać pieniądze w okresie do 5 lat w siedzibie BFG. Przecież interpretacja jest dość jasna. |
|
Data: 2009-12-08 00:25:48 | |
Autor: A r t i e | |
BFG warunki | |
Użytkownik "XYZ" <junk@mail.bin> napisał w wiadomości news:hfjtmn$aji$1news.onet.pl...
Nie. Jeżeli nie stawisz "w miejscu i terminie podanym do wiadomości", to będziesz mógł otrzymać pieniądze w okresie do 5 lat w siedzibie BFG. Przecież interpretacja jest dość jasna. Dokładnie 10 minut temu to zrozumiałem-ciut zabiegany byłem dziś i stąd odczytałem to tak dziwnie :) Uspokoiło mnie to :) |
|
Data: 2009-12-08 14:28:17 | |
Autor: sTav | |
BFG warunki | |
A r t i e wrote:
Użytkownik "XYZ" <junk@mail.bin> napisał w wiadomości 20. Jak wygląda procedura wypłaty świadczeń gwarancyjnych przez BFG? a.. świadczenia wypłacane są na podstawie zatwierdzonej przez Zarząd Bankowego Funduszu Gwarancyjnego listy deponentów banku, co do którego sąd orzekł upadłość; b.. listę deponentów opracowuje zarządca lub syndyk w ciągu 30 dni od daty ogłoszenia upadłości banku i przedstawia ją Zarządowi Bankowego Funduszu Gwarancyjnego; c.. Zarząd Funduszu sprawdza przedstawioną listę w ciągu 14 dni. Jeżeli lista nie odpowiada ustawowym wymogom, to Zarząd zwraca ją zarządcy lub syndykowi, który w ciągu 7 dni powinien usunąć stwierdzone nieprawidłowości; d.. po sprawdzeniu listy deponentów Zarząd Funduszu w ciągu 7 dni podejmuje i podaje do publicznej wiadomości, w drodze ogłoszenia w piśmie o zasięgu ogólnokrajowym, oraz przekazuje podmiotom objętym systemem gwarantowania uchwałę o przekazaniu syndykowi kwot na wypłatę środków gwarantowanych; e.. wszystkie banki objęte systemem gwarantowania są obowiązane wnieść ustalone w uchwale Zarządu Funduszu kwoty przeznaczone na wypłaty dla deponentów na rachunek Funduszu w terminie 7 dni roboczych od podania do publicznej wiadomości ww. uchwały; f.. Fundusz przekazuje zarządcy lub syndykowi otrzymane z banków kwoty na wypłaty dla deponentów upadłego banku; g.. zarządca lub syndyk dokonuje wypłat środków gwarantowanych zgodnie z terminarzem przez niego sporządzonym i zatwierdzonym przez Zarząd Funduszu, w ciągu 30 dni od otrzymania kwoty przekazanej przez Fundusz na wypłaty środków gwarantowanych, jednak nie później niż w terminie trzech miesięcy od dnia niedostępności środków (czyli dnia zawieszenia działalności banku). Cała procedura wypłat środków gwarantowanych powinna się zakończyć w ciągu 3 miesięcy od dnia zawieszenia działalności banku. W przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających wypłatę środków gwarantowanych w powyższym terminie, sąd może przedłużyć termin wypłat, niedłużej niż jednak niż o 10 dni roboczych. Całość masz tu http://www.bfg.pl/index.php?a_id=756#19 Jednak doświadczenia klientów upadłych banków nie były tak optymistyczne (vide n.p. upadłośc Banku Staropolskiego). Chodzi o to że w zapisie są słowa ze syndyk *powinien*, banki *obowiązane* itd., itp. - stary problem z szatniarzem: nie mamy Panskiego płaszcza i co nam zrobisz... :-( W EU gwarantem jest Pańswo, a nie "zrzuta" banków współtworzących Fundusz! -- Pozdrowienia! M. marmro.homeip.net |
|
Data: 2009-12-08 06:02:54 | |
Autor: BK | |
BFG warunki | |
On Dec 8, 2:28 pm, "sTav" <marm...@beztego.o2.pl> wrote:
A r t i e wrote: Troche bzdury piszesz :) Dla Ciebie moze jest roznica miedzy "powinien" a "jest zobowiazany" ale to roznica w jezyku potocznym nie zas prawnym. Z punktu widzenia skutkow prawnych IMO nie ma najmniejszego znaczenia. Co do banku staropolskiego prawda jest taka, ze osoby ktore zglosily sie na czas odyskaly 100% swoich srodkow, nawet ponad gwarancje BFG bo InvestBank przejol - w wyniku przetargu - prawa i zobowiazania Staropolskiego i jakos niedawno zakonczyl akcje zwrotow. Co do gwarancji w UE to akurat nasz system i wszystkie systemu w UE sa zasadniczo jednakowe - system bowiem nie wynika z wylacznie z naszej ustawy tylko jest efektem implementacji dyrektywy UE i faktycznie jest tak, ze fundusz gwarancyjny jest finansowany z dwoch zrodel: przez Panstwo i przez wszystkie banki. Ale co z tym zlego, ze banki placa skladke na BFG? :) |
|
Data: 2009-12-08 15:32:49 | |
Autor: sTav | |
BFG warunki | |
BK wrote:
To poproszę o jakiś link do przepisów wykonawczych, represywnych w stosunku do niedotrzymujących terminow podmiotów BFG.
- moze jeszcze przypomnisz w którym roku upadł Staropolski... :-)
taaaaaaaaa.... n.p: okrojonej ze 100 tys euro do 50 tys (!) i faktycznie jest tak, ze fundusz gwarancyjny jest finansowany z dwoch zrodel: przez w razie upadłości naprawdę *dużego* banku nie widzę *żadnych* szans na "sciepę" z pozostałych a) w rozsądnym terminie, b) bez realnego zagrożenia kolejnymi upadłościami... -- Pozdrowienia! M. marmro.homeip.net |
|
Data: 2009-12-08 06:52:01 | |
Autor: BK | |
BFG warunki | |
On Dec 8, 3:32 pm, "sTav" <marm...@beztego.o2.pl> wrote:
BK wrote: A po co Ci przepis wykonawczy represywny? Czy zmiana "powinien" na "jest zobowiazany" spowoduje, ze ten przepis powstanie z nicosci? :) Takie zabawy slowem nie maja mocy sprawczej wiec nie wiem co Ci zalezy na zmianie slowa. Jesli widzisz problem to chyba lepiej wprowadzic przepis karny niz zamienic cos w tekscie tej konkretnej normy :) Swoja droga, ze przeciez mowa jest o zobowiazaniu cywilnoprawnym, ktorego jak w kazdym innym przypadku mozna - ba nawet nalezy - dochodzic na drodze cywilnej. BFG to tylko ulatwienie proceduralne ale nie rozumiem po co tak daleko ingerowac w ten konkretny stosunek cywilnoprawny i tworzyc dodatkowe przepisy "represywne". Bank to biznes jak kazdy inny i powinno sie dozyc do upraszczania i unifikowania przepisow regulujacych prowadzenie dzialnosci gsopodarczej, a nie mnozenia kolejnych bytow ponad potrzebe. Mozesz twierdzic, ze przeciez bank to biznes wyjatkowy bo obraca Twoimi pieniedzmi - ale ja odpowiem, ze przeciez kazdy biznes, z ktorym masz doczynienia obraca Twoimi pieniedzmi :) > Co do banku staropolskiego prawda jest taka, ze osoby ktore zglosily A to przepraszam jest inna bajka ze trwalo to dlugo. Tylko pytanie jaka mamy skale porownania? Bank to biznes, jak Ci padnie jaki kolwiek inny biznes to nawet przez sto lat mozesz sie niczego nie doczekac. Wartoscia dodana w przypadku banku jest to, ze masz gwarancje odzyskania czegos, czasami nawet calosci [obecnie do 50 000 euro]. Jako klient instytucji typu bank powinienes sie chyba cieszyc, ze w porownaniu do wszystkich innych biznesow funkcjonujacych w kraju masz takie fajne gwarancje. Jestes uprzywilejowany wiec w czym problem? > Co do gwarancji w UE to akurat nasz system i wszystkie systemu w UE sa I rozumiem, ze osobiscie ucierpiales/ucierpisz na tym zbrodniczym okrojeniu zwlaszcza, ze jak masz 100 000 euro zamiast wplacic je do jednego mozesz wplacic do dwoch bankow i nie masz problemu. Inna sprawa, ze trzeba patrzec na pewne rzeczy takze pod katem kraju, w ktorym dana regulacja obowiazuje. Suma gwarancji jest ograniczona mozliwosciami naszego panstwa ale i mozliwosciami naszych klientow. Obecnie gwarancjami - okrojonymi - w Polsce nie jest objetych ponizej 2% klientow bankow, co ciekawe nawet jakby gwarancje wzrosly do 100 000 to ten % nie uleglby znaczacej zmianie, bo sa to po prostu ludzie, ktorzy przekraczaja limit i 100 000, i 50 000. Inna sprawa, ze akurat 50 000 wynika z dyrektywy, nie zas 100 000. :)
A szanse, ze budzet da rade? Z ktorej choinki sie urwales? Deficyt budzetowy jest w Polsce ogromny, myslisz, ze bylby w stanie poradzic sobie sprawniej niz banki z upadloscia banku np. z TOP3? Przeciez budzet jest finansowany glownie przez te banki, jelsi banki nie dadza rady podolac takiej upadlosci to tymbardziej budzet, ktory pozycza pieniadze od bankow na procent :) |
|
Data: 2009-12-08 17:15:39 | |
Autor: sTav | |
BFG warunki | |
BK wrote:
On Dec 8, 3:32 pm, "sTav" <marm...@beztego.o2.pl> wrote: Tak skonstruowana "norma" w zasadzie niczego nie gwarantuje (w sensie czasowym). Użycie n.p.: "w nieprzekraczalnym terminie ...." - już w jakimś stopniu precyzowałoby zobowiązania. Swoja droga, ze przeciez mowa jest o zobowiazaniu cywilnoprawnym, Przecież temat nie dotyczy "podmiotów gospodarczych" tylko *gwarancji* udzielanych z mocą ustawy przez Państwo! A to że w wykpiono się powołaniem BFG w obecnej formie to inna bajka!
O ile dobrze pamietam łącznie upadło ponad 120 banków w Polsce. Nie interesowałem się tym tematem, sprawa Staropolskiego była wyjątkowo nagłośniona w prasie, stąd znam też delikatnie rzecz nazywając skandal z funkcjonowaniem BFG w tym przypadku. Co do gwarancji w UE to akurat nasz system i wszystkie systemu w UE Po co ten zwrot ad personam? Inna sprawa, ze trzeba patrzec na pewne rzeczy takze pod katem kraju, Rozumiem że takie kraje jak Malta itp. mają znacznie wieksze możliwości w tym zakresie niż Polska... :-)
Z ktorej choinki sie urwales?(kolejne ad personam - proponuję odświeżyć netykiete) Budżet, Bank Centralny czy inne istytucje "Skarbu Państwa" (w szerokim rozumieniu) mają nieporównywalnie wieksze możliwości wypłaty i sprawnego wyekzekwowania należności *gwarancyjnych*(!).
Co ma piernik do wiatraka? Brak gotówki (obrotu) na rynku zamrozonej w wyniku opieszałych procedur uderza w budżet choćby poprzez brak wpływów z VAT i innych podatków, nieterminowych opłat itp. Szybka i sprawna procedura gwarancyjna leży w interesie wręcz narodowym, (bo dotyczy wszystkich od drobnego przedsiebiordy począwszy...) Państwo jest bogate bogactwem swych obywateli. -- Pozdrowienia! M. marmro.homeip.net |
|
Data: 2009-12-08 13:59:13 | |
Autor: BK | |
BFG warunki | |
On 8 Gru, 17:15, "sTav" <marm...@beztego.o2.pl> wrote:
BK wrote: Ale z mocy ustawy gwarancje nie sa udzielane przez Panstwo tylko przez BFG. Ustawa nie mowi o gwarancjach panstwowych, mowi o gwarancjach funduszy finansowanego przez banki i panstwo. To samo mowi dyrektywa.
A po co ten "zarzut", ze okrojone skoro okrojenie de facto nikogo nie dotyka?:) Zarzut bez znaczenia merytorycznego skoro okrojenie nie ma realnych skutkow.
Po pierwsze, moze ma?:) Bo skad mamy pewnosc, ze nie?:) Po drugie w ostatnim roku byly w Europie dwa przypadki "awaryjnego" wprowadzenia gwarancji budzetowych Panstwa dla bankow obok funduszy gwarancyjnych. Chodzi mi o przypadek Islandii i Grecji. Islandia zbankrutowala, Grecja jest na krawedzi. W czym sytucje depozytariuszy poprawia gwarancja bankruta?
Sorry czy Ty wiesz czym jest budzet w naszym Panstwie? Bo zdajesz sie traktowac budzet jak jakies realne zrodlo pieniedzy. Rozumiesz, ze budzet to tak na serio kredyt ktory Panstwo zaciaga w bankach [takze w OFE itp]. Budzet praktycznie nie ma pieniedzy bo jego zadluzenie rosnie i koszt jego obslugi rosnie. Mamy deficyt budzetowy, zeby dac takie gwarancje - i je zrealizowac budzet musialby pozyczyc pieniadze na procent od bankow. Sugerujesz wiec rozwiazanie absurdalne. Zdajesz sie argumentowac, ze lepszym rozwiazaniem od zrzuty bankow na BFG bedzie zrzuta bankow na kredyt, ktorym Panstwo oplaci BFG... Czyli chcesz zebysmy do skutkow upadlosci jakiegos banku dorzucili jeszcze odsetki dla bankow za ten kredyt. Gdzie sens i logika? Pomijam tez kwestie iracjonalnej wiary w sprawnosc i mozliwosci isntytucji panstwowych - rozumiem, ze wynika to miedzy innymi z doswiadczen ostatnich 20 lat kiedy to nasz budzet, zus itp. daja przyklad wzorowego zarzadzania naszymi pieniedzmi?:) Sprowadza sie to do tego, ze postulujesz abysmy popelnili blad, ktory popelnilo USA. Chcesz aby prywatne firmy takie jak banki mialy prywatne zyski ale zeby straty byly "w razie co" znacjonalizowane. Nie rozumiem do czego dobrego ma prowadzic fakt, ze pozwolimy sektorowi bawic sie w biznes bez ponoszenia odpowiedzialnosci bo jak cos im nie wyjdzie to panstwo zaplaci. Nie rozumiem czemu za to ma placic panstwo, zwlaszcza, ze zaplaci kredytem, ktory beda splacac nasze wnuki. W zdrowym systemie ekonomicznym upadlosc jest czyms naturlanym, ba dobrym i potrzebnym. Nie widze sensu wprowadzania rozwiazan ustawowych, ktore beda wprowadzac socjalizm polegajacy na tym, ze kazdy sie musi zrzucic na finansowa strate jakiejs grupy spolecznej.
|
|
Data: 2009-12-09 13:44:55 | |
Autor: sTav | |
BFG warunki | |
On Dec 8, 3:32 pm, "sTav" <marm...@beztego.o2.pl> wrote: Nie ma realnych skutków? Dla kogoś kto n.p. ciułał na wymagany wkład własny na mieszkanie, rozwinięcie działalności gospodarczej?... a co z rozliczeniami n,p, za towar?...
I to ma być dowodem na to że polskie rozwiązanie (BFG /50 tys EU) jest lepsze?
W tym, że Państwa bankrutem rzeczywistym mogą być de facto tylko z nazwy. Rozumiesz, ze budzet to tak na serio kredyt ktory Panstwo zaciaga w Kpiny sobie robisz? Budżet ma mnóstwó źródeł finansowania, - począwszy od ceł, akcyzy, podatków i innych opłat i haraczy a kończąc na prawach własnosciowych. Państwo dysponuje tez rezerwami na "nieprzewidziane wydatki" - n.p. katastrofy żywiołowe itp. Sugerujesz wiec rozwiazanie absurdalne. Zdajesz sie argumentowac, ze Nie przypisuj mi wydumanych przez siebie koncepcji! Nigdzie nie napisałem że Państwo ma zaciągać jakieś kredyty komercyjne w bankach na cele BFG. Rozwiązaniem gwarantującym najszybsze przywrócenie *płynności* byłoby skorzystanie z już zgromadzonych funduszy BFG (o ile takie w ogóle istnieją) i/lub ewentualne pokrycie niedoborów z rezerw celowych (takich jak wspomniane wyżej "katastrofy żywiołowe"), - bo w istocie upadek banku *jest* właśnie czymś w rodzaju takiej właśnie *katastrofy*. W takim celu nawet sięgnięcie do rezerw Banku Centralnego wydaje się być uzasadnione, ponieważ przywrócenie płynności obiegu pieniadza jest tu absolutnym priorytetem minimalizującym straty budżetu właśnie. Skutki upadłości Staropolskiego były dostatecznie pouczajace. Pociągnęły za sobą upadłości wielu przedsiębiorstw, zrujnowały życie wielu osób. Zaowocowały m.in. występowaniem do Ośrodków Pomocy Społecznej osób o najniższych dochodach o różne zasiłki, dofinansowania (dopłat do n.p. czynszów) itp. W sumie spowodowały właśnie dodatkowe obciążenie budżetu i straty, - w tym z utraty wpływów podatkowych. ZTCP najwieksze opóźnienia w wypłatach gwarancyjnych spowodowane były zrozumiałą "opieszałością" banków "składkodawców" w rozliczeniach z BFG. Państwo i jego Bank Centralny mają możliwości "zbuforowania zastojów płatniczych", a także możliwości i środki na "zdyscyplinowanie" banków składkodawców. Sprowadza sie to do tego, ze postulujesz abysmy popelnili blad, ktory Kolejny raz przypisujesz mi coś czego nie postulowałem. Banki "solidarnie" ponoszą odpowiedzialność finansową w ramach BFG i nic ich od tej odpowiedzialności nie zwalnia. Państwo powinno pełnić rolę "bufora" reagującego na na oczywistą *katastrofe*, a przy tym "pałkarza" mającego dostateczne możliwości egzekucyne w stosunku do "opieszałych". Ma ku temu odpowiednie środki w postaci kija i marchewki. POWTARZAM: Brak gotówki (obrotu) na rynku zamrozonej w wyniku opieszałych |
|
Data: 2009-12-09 05:21:46 | |
Autor: BK | |
BFG warunki | |
> A po co ten "zarzut", ze okrojone skoro okrojenie de facto nikogo nie Pytanie czy rola Panstwa jest zabezpieczenie obywatela przed kazdym rodzajem nieszczescia, ktore moze go w zyciu spotkac? :) Jak ktos "ciula" kwote ponad 100 000 euro to zapewne posiada umiejetnosc dywersyfikacji ryzyka i nie trzyma wszystkiego na jednym koncie.
To ma byc dowod na to, ze wprowadzenie 100% gwarancji panstwa w sytuacji kryzysowej doprowadza nie do zaspokojenia depozytariuszy tylko do bankructwa panstwa. Kpiny sobie robisz? Zdajesz sobie sprawe ze dlug publiczny w naszym Panstwie przekroczyl juz 200% PKB [http://www.rp.pl/artykul/ 5,266450_Rekord_zadluzenia_pobity.html]? Zdajesz sobie sprawe z tego co to oznacza? Szczytem naiwnosci jest sadzenie, ze nasz budzet to jakies realne zrodlo realnych pieniedzy. Musisz sobie zdac sprawe z jednego podstawowego problemu - nasze Panstwo nie ma pieniedzy, nie ma rezerw na "nieprzewidziane wydaki", bardzo czesto nie ma nawet pieniedzy na zaplanowane normalne wydatki [dlatego mamy deficyt budzetowy] i nasze Panstwo ma rekordowe zadluzenie. Nasze Panstwo funkcjonuje wylacznie dzieki kredytowi, ktory zaciaga u swoich obywateli [ZUS gdzie wplacamy ogromne kwoty i sa one zapisywane na naszych kontach, a faktycznie wydawane na aktualnie wyplacane emerytury i renty, czyli nasze "oszczednosci" sluza jako kredytowanie panstwa] i w instytucjach finansowych. Blad logiczny w Twoim mysleniu jest w tym miejscu, w ktorym Ty uznajesz, ze budzet naszego Panstwa to posiada mozliwosci finansowania czegokolwiek. Otoz prawda jest taka, ze budzet naszego Panstwa posiada jedynie mozliwosc zaciagniecia kredytu na finansowanie czegokolwiek. Pojawia sie pytanie o koszty i sens zaciagania kredytow w sytuacji kiedy mamy rekorodowe zadluzenie i Panstwo nasze ma w perspektywie 20 lat bankructwo [do ktorego ciagnie nas glownie demografia i super wydajny system utylizacji naszych pieniedzy ZUS/KRUS]. W momencie kiedy od bankructwa moze nas urarowac jedynie radykalna zmiana funkcjonowania systemu finansow publicznych i rozdawnictwa budzetowego Ty proponujesz zwiekszanie zaangazowania skarbu panstwa w jakies zobowiazania finasowe. Wyglada to tak jakbys w dniu wizyty komornika, ktory chce Ci zlicytowac dom za dllugi poszedl szukac fajnego TV, ktory mozna kupic na raty. |
|