Data: 2013-02-23 07:34:50 | |
Autor: Titus Atomicus | |
B2710 i GPS | |
Witam,
Od 2 miesiecy uzywam GPSa w komorce (Samsung Solid B2710). Dopiero niedawno zwrocilem uwage na spore rozbieznosci przy podawaniu wysokosci. I tak - bylem w punkcie - wg mapy na wysokosci 121m npm - a tymczasem GPS w B2710 podawal 154m npm. Widoczne 10 satelit, gorka teren zgrubsza otwarty. Garmin eTrex u kolegi pokazywal 128m npm. O co tu chodzi??? [uwaga, crosspost na telefony i gps] -- TA |
|
Data: 2013-02-23 08:51:07 | |
Autor: Slavekk | |
B2710 i GPS | |
W dniu 2013-02-23 07:34, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:> Witam,
> Od 2 miesiecy uzywam GPSa w komorce (Samsung Solid B2710). Dopiero > niedawno zwrocilem uwage na spore rozbieznosci przy podawaniu wysokosci. > > I tak - bylem w punkcie - wg mapy na wysokosci 121m npm - a tymczasem > GPS w B2710 podawal 154m npm. Widoczne 10 satelit, gorka teren zgrubsza > otwarty. > Garmin eTrex u kolegi pokazywal 128m npm. > > O co tu chodzi??? O to że ziemia jest płaska ;-) O to że GPS nie mierzy względem poziomu morza tylko względem środka ziemi a wynik _oblicza_ O to że dokładność w pionie i poziomie jest inna. Poguglaj trochę, nawet poprawkę możesz znaleźć dla danego miejsca Sławek |
|
Data: 2013-02-23 10:27:43 | |
Autor: J.F. | |
B2710 i GPS | |
Dnia Sat, 23 Feb 2013 07:34:50 +0100, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world
Od 2 miesiecy uzywam GPSa w komorce (Samsung Solid B2710). Dopiero niedawno zwrocilem uwage na spore rozbieznosci przy podawaniu wysokosci. GPS mierzy wysokosc na elipsoida odniesienia WGS-84. Tymczasem siatki geodezyjne w wielu krajach byly tworzone w oparciu o lokalny pion i lokalna geoide. Roznica obu wysokosci nazywa sie undulacja, i w Polsce wynosi cos 30 do 45m w poludniowych regionach. Poniewaz czesto obowiazuja urzedowe dane - wiele odbiornikow, lub programow, ma wbudowane zgrubne table undulacji i potrafi skorygowac pokazywana wysokosc do oficjalnej. A inne nie. eTrexa chyba mozna o to podejrzewac - nie chcialbys chyba aby na Rysach pokazywal 2540m ? A druga sprawa - nie wiadomo czemu, ale dokladnosc pomiaru wysokosci przez GPS jest mierna. Powinienes pomiar powtorzyc i usrednic. Pojedz na najblizsze duze lotnisko, a wczesniej znajdz dla niego dane AIP. O, tu przyklad http://www.pl-vacc.org/pol3/events.php?d=442 http://aaben.vel.pl/EP_AD_2_EPGD_1-1-1_en.pdf i czytamy ELEV 149m, GEOID UND. 29m Hm, ale te 149m to juz nie wiem - urzedowe, czy w/g GPS :-) Lotnictwo chyba polubilo WGS-84, choc ciagle mierza przede wszystkim barycznie. Poki lotnisko podaje cisnienie odniesienia odpowiednio przeliczone to problemu nie ma ... Swoja droga - wiem ze w okolicach Gdanska sa gorki, ale ze az takie po 150m? czy tylko 120 ? Mam gdzies zapis trekbuddy z plazy ... ale cos mi sie kojarzy ze on mial jakis parametr do korekcji undulacji J. |
|
Data: 2013-02-25 07:56:27 | |
Autor: cytawa | |
B2710 i GPS | |
J.F. pisze:
A druga sprawa - nie wiadomo czemu, ale dokladnosc pomiaru wysokosci przez To akurat wiadomo dlaczego. Czysta matematyka i szacowanie bledu. Zeby to zrozumiec wystarczy pomyslec jak za pomoca lornetki oszacowac odleglosc dwoch obiektow w przypadku gdy sa obok siebie a potem gdy sa jeden przed drugim. Jan Cytawa |
|
Data: 2013-02-27 17:23:06 | |
Autor: J.F | |
B2710 i GPS | |
UĹźytkownik "cytawa" napisaĹ w wiadomoĹci
J.F. pisze: A druga sprawa - nie wiadomo czemu, ale dokladnosc pomiaru wysokosci przez To akurat wiadomo dlaczego. Czysta matematyka i szacowanie bledu. Te satelity po "calym niebie" lataja, wiec jakbys objasnil dokladniej o co chodzi z tym szacowaniem bledow .. J. |
|
Data: 2013-02-27 20:00:05 | |
Autor: Ghost | |
B2710 i GPS | |
UĹźytkownik "J.F" <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisaĹ w wiadomoĹci news:512e41d0$0$1228$65785112news.neostrada.pl... UĹźytkownik "cytawa" napisaĹ w wiadomoĹci Cos musi byc na rzeczy, bo np. moj garmin do biegania (a wlasciwie dwa garminy) od zawsze pokazuje dodupna wysokosc, a pozycja (i predkosc) sa bardzo ok. |
|
Data: 2013-02-27 20:23:44 | |
Autor: John KoĹalsky | |
B2710 i GPS | |
UĹźytkownik "Ghost" <ghost@everywhere.pl> A druga sprawa - nie wiadomo czemu, ale dokladnosc pomiaru wysokosci przez Ehe. Wiemy, Ĺźe kaĹźdy lokalizator tak siÄ zachowuje, czyli Ĺźe nie da siÄ. Chodzi o to dlaczego nie da siÄ. Masz te satelity wszÄdzie i ... liczysz ukĹad 4 rĂłwnaĹ |
|
Data: 2013-02-27 20:41:15 | |
Autor: Ghost | |
B2710 i GPS | |
UĹźytkownik "John KoĹalsky" <john@kowal.invalid> napisaĹ w wiadomoĹci news:kglmun$eq$1mx1.internetia.pl...
Ehe. Ale to nie jest takie proste liczenie. |
|
Data: 2013-02-28 09:36:51 | |
Autor: Ghost | |
B2710 i GPS | |
UĹźytkownik "John KoĹalsky" <john@kowal.invalid> napisaĹ w wiadomoĹci news:kglmun$eq$1mx1.internetia.pl...
Tak sie zastanawiam, sa wszedzie, ale widzisz glownie te ponad glowa, te tuz przy horyzoncie chyba niewiele wnosza. Co sugeruje, ze byc moze to jest kwestia tego "jak bardzo satelita porusza sie w danym kierunku". Tzn. im szybciej, tym dokladniejsze wyliczenia mamy. Poniewaz to co nad glowa porusza sie z wieksza predkoscia horyzontalna wzgledem nas, polozenie horyzontalne jest lepiej uzyskiwane. Zgaduje. |
|
Data: 2013-02-27 21:02:42 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
B2710 i GPS | |
"Ghost" 512e57b9$0$1303$65785112@news.neostrada.pl Cos musi byc na rzeczy, bo np. moj garmin do biegania Wyobraź sobie, że liczysz położenie dwóch miejsc -- masz dokładność 10 metrów. A teraz jaka masz dokładność w obliczeniu różnicy położeń? 20 metrów. Do tego dorzuć niedokładność oceny czasu potrzebnego na przemieszczenie się -- masz błąd coraz większy. Tymczasem błąd w szybkości jest mniejszy niż w położeniu, o ile w ogóle można porównać wielkości o różnych mianach -- metry i metry dzielone sekundami. ;) Inny jest błąd oceny położenia a inny jest błąd oceny różnicy położenia. To ,,proste'' -- powietrze nie jest równomierne, zatem i fotony mają różnie w różnych miejscach, ale tu i 10 metrów dalej maja tak samo. :) Dzięki temu położenie liczysz z dokładnością 10 metrów (lub gorzej) i czas z dokładnością 1/10 sekundy a jednak mandat Ci wlepiają i twierdzą, że zmierzyli Twoją szybkość dostatecznie dokładnie -- i zasadniczo ;) mają rację... :( -=- Powyższy żart ma swoje konsekwencje. Skoro można zmniejszyć błąd przesunięcia, można by po prostu zbudować wspomagacze naziemne. I tak chyba pączkował EGNOS ijp... (i jemu podobne) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2013-02-27 21:07:50 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
B2710 i GPS | |
"J.F" 512e41d0$0$1228$65785112@news.neostrada.pl To akurat wiadomo dlaczego. Czysta matematyka i szacowanie bledu. Te satelity po "calym niebie" lataja, wiec jakbys objasnil IMO wyjaśnił obrazowo bardzo dobrze. Natomiast nie wyjaśnił, dlaczego nie ma naziemnych wspomagaczy zmniejszających skutecznie ten błąd. Bez wsppmagaczy naziemnych błąd poziomy byłby niewiele lepszy niż pionowy, ale byłby lepszy właśnie z tego powodu, o którym pisze Twój przedmówca, choć satelity latają całkiem wysoko nad głowami -- ze 4 promienie ziemskie od środka Ziemi, nie zaś tuż nad nami. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9c/ConstellationGPS.gif Albo inaczej -- dlaczego te wspomagacze nie są skuteczne, bo jednak jakieś (choćby tabelki i przeliczniki) są, o czym i w tym wątku jest mowa. Moim zdaniem po prostu nikomu nie zależy na dokładnej ocenie wysokości, nie mówiąc już o tym, że nie wiadomo, o jaką wysokość chodzi -- wysokość nad poziom morza? Jakiego morza? Nawet profesjonaliści otwierają oczy ze zdumieniem, gdy dowiadują się, iż nie ma czegoś takiego, jak uniwersalne odniesienie w ,,poziomie morza''. A obok ,,poziomu morza'' jest jeszcze odległość od środka Ziemi, która nijak kuli nie przypomina z dokładnością 10 metrów. ;) Dla lotnictwa zapewne ważna jest odległość od poziomu ziemi/gruntu -- a ten dosłownie faluje. ;) Inną wartością, której pożądają lotnicy jest wysokość nad poziom komina czy budynku... ;) I takie urządzenia chyb są montowane. :) Lotnik wie, że wysokość nad poziom morza ma sens, ale obok niej musi znać ukształtowanie terenu i zabudowy... A poza lotnikiem -- komu tak naprawdę zależy na poznaniu swej wysokości? Zazwyczaj każdy wie, na którym piętrze akurat znajduje się. ;) Przykładowo ja -- na parterze. Dopiero po wyjęciu baterii ze stacji pogody zaczyna się... Stacja resteuje swe ustawienia a żeby poznać ciśnienie ,,oficjalne', muszę wstukać wysokość mierzenia... I wstawiając wysokość, nie zastanawiam się nad ty,m, co ja naprawdę wstawiam. (czy to przykładowo ruskie Świnoujście zwane Kronsztadem czy coś innego) -=- Kopania (którego wspominam często) twierdzi (będąc wykładowcą (ze stanowiskiem profesora uniwersytetu) Katedry Teologii Katolickiej) iż nie ma prawdy nawet w definicji. Jak zatem szukać prawdy, skoro nie wiemy, czego szukamy? Jak stwierdzić prawdziwość czegoś lub nieprawdziwość, gdy nie wiemy, czym jest prawda? Jak określić wysokość, gdy nie wiemy, czego szukamy? Dopiero wówczas ludzie zaczną wymyślać dokładne metody oceny wysokości, gdy będą wiedzieli, na czym komu zależy. Dziecko wysłane przez matkę do sklepu nie kupi matki, gdy nie będzie wiedziało, jaką mąkę ma kupić? Matka musi wyjaśnić, o jaką mąkę chodzi, aby dziecko mogło mąkę kupić? Oczywiście matka może zlecić kupno mąki a dziecko może kupić mąkę taką, jaką poda mu sprzedawca. I tak IMO jest w wysokości czerpanej z systemów pozycjonowania typu GPS. -=- Co do Kopani i prawdy -- wiem na pewno. Co do wysokości -- jedynie snuję domysły, jako że ja nie szukałem nigdy odpowiedzi do pytania typu: ,,na jakiej wysokości znajduję się obecnie'', czy raczej szukałem, ale nie w ,,gwiazdach'', zwanych satelitami. -=- Ludzie od zawsze chcą wiedzieć, gdzie są a gdy zgubią się -- chcą się odnaleźć. Pozycja pozioma nurtuje ludzi od zawsze, zaś wysokość jest jakby mniej istotna. (bo i tak zawsze dązymy do tehgo, co na powierzchni ziemi, czyli w dole?) Tu przypomina się mi moje poszukiwanie wysokości sprzed 20 lat -- stałem nad urwiskiem i zrzucałem do wody kamienie, licząc czas lotu zrzucanego kamienia... Choć kamienie były coraz większe, traciłem je po prostu z oczu... Ostatnim kamieniem był głaz spychany nogami... I ten kamień malał w mych oczach, aż w końcu zniknął... Ani widu, ani słychu... Ponoć wysokość należało tam liczyć w kilometrach. :) I nawet była podana na tablicach -- nie musiałem zrzucać kamieni. :) IMO tak jest z satelitami -- po co czytać wysokość z GPS czy Glonassa, skoro można ją odczytać z innych urządzeń, na dodatek wiedząc dokładnie, o jaką wysokość (nad poziom morza, nad poziom gruntu, nad środek masy Ziemi, nad środek geometryczny Ziemi) chodzi... Zauważ, że ludzie z tej grupy potrafią burzyć się, gdy im wysokość (czymkolwiek ona jest) mija się z ,,prawdą'' (znów to samo -- jaką prawdą? czego ci ludzie szukają? jakiej wysokości?) o więcej niż o 10 metrów, podczas gdy Ziemia ma średnicę ponad 12 tysięcy kilometrów (obwód to około ;) 40 tysięcy kilometrów -- łatwo zatem zapamiętać) a choćby ruchy termiczne czy powodowane przez rośliny pozwalają na dosłowne falowanie powierzchni powierzchni Ziemi... Do tego zapewne dochodzą też wpływy Księżyca -- nie wierzę, że tylko powierzchnia morza ulega tym siłom (grawitacji pomiędzy Ziemią i Księżycem) w formie pływów morskich... Tu właśnie około -- około 40 tysięcy km. Ta dokładność wielu ludziom wystarczy. Podobnie jest z dokładnością odległości Księżyc-Ziemia -- około 384 tysięcy km. A jakiej dokładności szukają grupowicze? 10 metrów. :) Porównaj rzędy wielkości. Różne dociekania sprawiły, że rosyjskie współrzędne nie pasują do naszych? Stale wprowadzane są jakieś korekty i nigdy żadna siatka nie da dokładności, której domagają się grupowicze, jednak jakoś ustalamy, że w miejscu wbicia tyczki są jakieś współrzędne i tyle... Na tej podstawie budujemy teorie, w oparciu o które później jakoś lokalizujemy się. Ostatecznie całe osiatkowanie jest sztuczne -- równie dobrze można by inaczej to wszystko opisać. W wypadku wysokości po prostu nie można uznać, że coś jest wzorcem uniwersalnym... (że tu przykładowo ,,zaczyna się'' Ziemia, jak ,,zaczyna się'' w pewnym miejscu (sztucznie przecież obranym -- dowolnie, jeśli nie liczyć polityki) w płaszczyźnie równoleżnikowej) Nie można też uzgodnić, o jaką wysokość nam chodzi. -=- Innymi słowy -- IMO Twój przedmówca dobrze wyjaśnił problem samej konstrukcji GPS, która daje lepsze wyniki poziome niż pionowe, jednak pominął inne problemy i metody rozwiązywania tychże problemów. Przy pominięciu tych innych problemów nie można wyjaśnić aż tak drastycznej różnicy w określeniu położenia poziomego i pionowego, bo jednak masz rację co do tego, że satelity latają dookoła nas a nie jakoś poziomo, :) skoro latają ze ćwierć setki tysięcy km nad środkiem Ziemi. (orbita GPSów ma około 167 tysięcy km; odległość z Białegostoku do ,,imperialnego środka Ziemi'' to 1667 km, czyli tyle, ile plnów trzeba by wydać szarytką miesięcznie -- łatwo spamiętać...) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2013-02-27 23:52:56 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
"Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> writes:
IMO wyjaĹniĹ obrazowo bardzo dobrze. Natomiast nie PrzecieĹź sÄ naziemne stacje DGPS, dla statkĂłw. No i oczywiĹcie jest EGNOS (i wczeĹniej WAAS), nadajÄ cy poprawki z satelitĂłw. choÄ satelity latajÄ caĹkiem wysoko nad Bez znaczenia, waĹźne sÄ kÄ ty a nie absolutne odlegĹoĹci. Moim zdaniem po prostu nikomu nie zaleĹźy na dokĹadnej Jasne jasne. ZwĹaszcza jest to nieprzydatne np. w procedurze LPV podejĹcia do lÄ dowania samolotem. To pewnie stÄ d brak radioaltimetrĂłw w samolotach oraz niestosowanie dodatkowych czujnikĂłw baro w odbiornikach outdoorowych. nie mĂłwiÄ c juĹź o tym, Ĺźe nie wiadomo, Jak to nie ma jak jest. "Ĺredni poziom mĂłrz". SwojÄ droga, jest ich nawet wiÄcej niĹź jeden, ale z naszego punktu widzenia wszystkie sÄ identyczne. Dla lotnictwa zapewne waĹźna jest odlegĹoĹÄ od poziomu Nie, zwykle nad poziomem morza. WysokoĹÄ nad ziemiÄ jest zwykle drugorzÄdna i istotna gĹĂłwnie podczas lÄ dowania. A w ogĂłle to czÄsto przydatna jest wysokoĹÄ pozorna, z wysokoĹciomierzami ustawionymi na ciĹnienie standardowe. InnÄ wartoĹciÄ , Bez znaczenia praktycznego, chyba Ĺźe w locie z widocznoĹciÄ (z separacjÄ wzrokowÄ ). Normalnie to (minimalna) bezpieczna wysokoĹÄ jest istotna. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-02-28 01:16:24 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
B2710 i GPS | |
"Krzysztof Halasa" m3ip5de5dj.fsf@intrepid.localdomain IMO wyjaśnił obrazowo bardzo dobrze. Natomiast nie Przecież są naziemne stacje DGPS, dla statków. A DGPS to nie EGNOS? D nie pochodzi od differential? Czy 'differential GPS' to nie EGNOS właśnie? http://www.kowoma.de/en/gps/waas_egnos.htm No i oczywiście jest EGNOS (i wcześniej WAAS), choć satelity latają całkiem wysoko nad Bez znaczenia, ważne są kąty a nie absolutne odległości. To prawda, ale te kąty zależą chyba od wysokości. http://www.kowoma.de/en/gps/errors.htm Tu jest dobrze pokazane, dlaczego czasami jest dokładniej, a czasami mniej. Moim zdaniem po prostu nikomu nie zależy na dokładnej Jasne jasne. Zwłaszcza jest to nieprzydatne np. w procedurze LPV nie mówiąc już o tym, że nie wiadomo, Jak to nie ma jak jest. "Średni poziom mórz". Swoją droga, jest ich Jest średni, ale w kilku wydaniach... Kilku różnych czy w kilku identycznych? Ksiądz Świetlicki uczył nas na religii, że szybciej małe dziecko przeleje naparstkiem cała wodę z oceanu do dołka wykopanego dziecięcą łopatką, niż dorosły człowiek pojmie problem trójjdeności Boga. Wiele lat później problem ów (trójjedności Boga) został wytłumaczony bez trudu... Jedna istota i trzy różne funkcje. Jak to zatem jest, że mamy i kilka, i jednocześnie jest średni?... I co to znaczy, że z naszego punktu widzenia wszystkie są identyczne? Dla lotnictwa zapewne ważna jest odległość od poziomu Nie, zwykle nad poziomem morza. Wysokość nad ziemią jest zwykle To miałem na myśli -- i jest to oczywiste, że miałem na myśli lądowanie, nie zaś lot na wysokości kilku kilometrów. W czasie lotu odległość od gruntu nie ma znaczenia. Ale wtedy (w czasie lotu) nie mam mowy o dokładności metrowej, a o tej tu rozmawiamy. A w ogóle to często przydatna jest wysokość pozorna, Inną wartością, której pożądają lotnicy Bez znaczenia praktycznego, chyba że w locie z widocznością (z separacją A ta jest uzależniona od czego? Nie jest nijak uzależniona od ukształtowania terenu? -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2013-02-28 15:27:10 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
"Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> writes:
A DGPS to nie EGNOS? Nie. EGNOS to jakaĹ tam implementacja ogĂłlnej koncepcji DGPS, ale normalnie skrĂłtem DGPS oznacza siÄ konkretnÄ , innÄ implementacjÄ (korzystajÄ cÄ z nadajnikĂłw naziemnych). MyĹlÄ Ĺźe Google potrafi to znaleĹşÄ w ciÄ gu sekundy. Bez znaczenia, waĹźne sÄ kÄ ty a nie absolutne odlegĹoĹci. Dlaczego? Np. czÄĹÄ nieba, ktĂłrÄ widzimy (w sensie kÄ tĂłw), nie zaleĹźy od niczego na orbicie. Jest Ĺredni, ale w kilku wydaniach... Teoretycznie, róşnych. Jak dla nas, bez róşnicy praktycznej. No chyba Ĺźe jesteĹ geodetÄ albo kimĹ podobnym, to nie wiem. To miaĹem na myĹli -- i jest to oczywiste, Ĺźe miaĹem na myĹli Tak czy owak, normalnie uĹźywa siÄ wysokoĹci m.p.m. Bez znaczenia praktycznego, chyba Ĺźe w locie z widocznoĹciÄ (z separacjÄ Bez znaczenia, przynajmniej w normalnej sytuacji. Jasne Ĺźe wynika m.in. innymi z uksztaĹtowania terenu, samoloty nieco gorzej latajÄ pod ziemiÄ . NiezaleĹźnie od tego, nie wolno lataÄ poniĹźej bezpiecznej wysokoĹci, nawet jeĹli jest to powyĹźej wysokoĹci kominĂłw itp. - Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-03-01 03:27:32 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
B2710 i GPS | |
"Krzysztof Halasa" m3obf45xa9.fsf@intrepid.localdomain A DGPS to nie EGNOS? Nie. EGNOS to jakaś tam implementacja ogólnej koncepcji DGPS, Jakaś tam? A jaka konkretnie? ale A EGNOS korzysta z czego? Nie z naziemnych? Myślę że Google potrafi to Poproś -- może Ci wyszukają. A gdy wyszukają, daj linki. :) Bez znaczenia, ważne są kąty a nie absolutne odległości. To prawda, ale te kąty zależą chyba od wysokości. Dlaczego? Np. część nieba, którą widzimy (w sensie kątów), nie zależy od Na orbicie czego? Jest średni, ale w kilku wydaniach... Teoretycznie, różnych. Jak dla nas, bez różnicy praktycznej. Jak dla nas -- czyli dla kogoś to identyczne wysokości, a dla kogoś innego są różne? Ale GPS jest dla każdego. Natomiast inna aparatura samolotowa (awioniką czasem zwana) nie jest dla każdego. To miałem na myśli -- i jest to oczywiste, że miałem na myśli Tak czy owak, normalnie używa się wysokości m.p.m. Tak czy owak dokładność metrowa nie jest potrzebna 5 kilometrów nad ziemią. Potrzebna jest w trakcie lądowania i startowania. Bez znaczenia praktycznego, chyba że w locie z widocznością (z separacją A ta jest uzależniona od czego? Nie jest nijak uzależniona od ukształtowania terenu? Bez znaczenia, przynajmniej w normalnej sytuacji. Jasne że wynika m.in. Więc bez znaczenia czy wynika z ukształtowania terenu? -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2013-03-01 21:50:35 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
"Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> writes:
Tak czy owak dokĹadnoĹÄ metrowa nie jest potrzebna 5 kilometrĂłw nad ziemiÄ . A dokĹadnie to tylko w trakcie lÄ dowania. Bez znaczenia, przynajmniej w normalnej sytuacji. Jasne Ĺźe wynika m.in. Jedno i drugie, przecieĹź napisaĹem. Pilotowi w czasie lotu wysokoĹÄ komina na nic. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-03-02 09:32:33 | |
Autor: J.F. | |
B2710 i GPS | |
Dnia Fri, 01 Mar 2013 21:50:35 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
"Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> writes: Nie calkiem. Czasem dwa loty sie krzyzuja, wtedy leca na wyznaczonych wysokosciach i jeden jest wyzej, a drugi nizej. Metrowa dokladnosc przy tym niepotrzebna, ale pionowy odstep miedzy samolotami moze byc 150m, wiec pozadana dokladnosc jest ponizej 50m. i co wazniejsze - metoda pomiaru musi byc taka sama w obu samolotach. A one moga miec rozne wyposazenie. Wiec obecnie jest wysokosciomierz cisnieniowy - i chyba jeszcze dlugo zostanie, nawet jak wszyscy beda mieli gps na pokladzie. Bez znaczenia, przynajmniej w normalnej sytuacji. Jasne że wynika m.in. TAWS jakos posiada mape wysokosci terenu i sprawdza .. J. |
|
Data: 2013-03-02 14:53:17 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:
Nie calkiem. Czasem dwa loty sie krzyzuja, wtedy leca na wyznaczonych CaĹkiem caĹkiem. Dopuszczalny bĹÄ d w utrzymywaniu wysokoĹci lotu to kilkadziesiÄ t metrĂłw (dokĹadnoĹÄ altimetrĂłw jest lepsza). Ale weĹş pod uwagÄ, Ĺźe to "wysokoĹÄ barometryczna", ktĂłra nie ma wiele wspĂłlnego z odlegĹoĹciÄ od czegokolwiek. Np. zmienia siÄ ciĹnienie i automatycznie wszystkie samoloty zmieniajÄ wysokoĹÄ (FL, na maĹej wysokoĹci tego nie ma bo nie jest to potrzebne, a wysokoĹÄ musi mieÄ zwiÄ zek z raczej staĹym poĹoĹźeniem pasĂłw startowych). Metrowa dokladnosc przy tym niepotrzebna, ale pionowy odstep miedzy Tak moĹźe byÄ w przypadku separacji wzrokowej, ale wtedy w ogĂłle nie ma niczego takiego jak "poĹźÄ dana dokĹadnoĹÄ", poniewaĹź do okreĹlania odlegĹoĹci miÄdzy statkami powietrznymi nie uĹźywa siÄ przyrzÄ dĂłw lecz zmysĹĂłw :-) OdlegĹoĹÄ moĹźe byÄ wtedy dowolnie maĹa. Natomiast wtedy, gdy do okreĹlania odlegĹoĹci uĹźywa siÄ jednak przyrzÄ dĂłw, normalny pionowy odstÄp (przy braku separacji poziomiej) to 600 m, po speĹnieniu pewnych wymagaĹ moĹźe byÄ mniejszy o poĹowÄ, natomiast nie znam niczego, co by pozwalaĹo jeszcze to zmniejszyÄ. i co wazniejsze - metoda pomiaru musi byc taka sama w obu samolotach. Jasne - bo one siÄ do tego dobrze nadajÄ - nie zapominajmy, Ĺźe samoloty uĹźywajÄ , jako "noĹnika", powietrza (o jakimĹ tam ciĹnieniu i akurat temperaturze), a nie swojej geometrycznej wysokoĹci. Tak samo jak radaltimetry nadajÄ siÄ dobrze (zwykle) do okreĹlania odlegĹoĹci od ziemi (na maĹej wysokoĹci), np. podczas precyzyjnego podejĹcia, a rurki Pitota dobrze mierzÄ szybkoĹÄ (w odróşnieniu od GPSu, ktĂłry podaje maĹo interesujÄ cy pilotĂłw, a bardziej pasaĹźerĂłw, wariant - znany jako GS). TAWS jakos posiada mape wysokosci terenu i sprawdza .. Owszem, ale wciÄ Ĺź nie sÄ to wysokoĹci kominĂłw itp. Nie zapominajmy teĹź, Ĺźe sam "brak odzywania siÄ EGPWSu" nie oznacza jeszcze, Ĺźe pilotowi wolno wykonaÄ dany manewr (natomiast rzeczywiĹcie kominĂłw nie ma prawa byÄ na bezpiecznej wysokoĹci lotu). -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-03-02 18:51:41 | |
Autor: J.F. | |
B2710 i GPS | |
Dnia Sat, 02 Mar 2013 14:53:17 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes: http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level#Quadrantal_rule 500 stop i co wazniejsze - metoda pomiaru musi byc taka sama w obu samolotach.Jasne - bo one się do tego dobrze nadają - nie zapominajmy, że samoloty GPS tez dobry przyrzad pomiarowy, a jaki dokladny ... ale do wysokosci jak widac niezbyt :-) Tak samo jak radaltimetry nadają się dobrze (zwykle) do określania No wlasnie - zwykle :-) a rurki Pitota dobrze mierzą szybkość (w odróżnieniu od Owszem, predkosc z gps malo potrzebna pilotom, ale rurki Pitota ... zamarzaja :-) TAWS jakos posiada mape wysokosci terenu i sprawdza ..Owszem, ale wciąż nie są to wysokości kominów itp. Zdaje sie ze sa - tam gdzie sa takie kominy mapa TAWS ma podniesiona wysokosc i system ostrzega. J. |
|
Data: 2013-03-02 20:37:35 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
B2710 i GPS | |
"J.F." 1pwqj7rnkj2ku$.179o5j2bjebio$.dlg@40tude.net GPS tez dobry przyrzad pomiarowy, a jaki dokladny ... ale Odpowiednio wspomagany daje milimetrową dokładność w poziomie. (bez względu na to, czym jest owa dokładność) TAWS jakos posiada mape wysokosci terenu i sprawdza ..Owszem, ale wciąż nie są to wysokości kominów itp. Zdaje sie ze sa - tam gdzie sa takie kominy mapa TAWS ma podniesiona Raczej do tego służy TAWS, aby wiedzieć zawczasu, na jakiej wysokości można spodziewać się przeszkody, o czym mówi choćby jego nazwa. :) Terrain Awareness and Warning System A czy tam ktoś z poziomą dokładnością milimetrową rysuje położenie dosłownego komina czy każdego drzewa z osobna -- raczej nie. :) Natomiast z pewnością będą tam ujęte zabudowania czy lasy w ogóle. Po co lotnikowi informacja, że do piasku daleko, skoro łomotnie w las czy w wysokie budynki? Pierwszy samolot ,,sterowany komputerowo'' rozwalił się :) o las nie dlatego, że ,,komputer'' miał wpisaną wysokość gruntu zamiast wysokość lasu, ale dlatego, że miał wpisaną złą wysokość (ktoś podał złe ciśnienie) ogólną. Nie wiem, czy w tamtym Airbusie nazywano to urządzenie TAWSEm, ale jak widać -- już wówczas samolot wiedział o istnieniu lasu w pobliżu lotniska. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2013-03-02 21:36:27 | |
Autor: J.F. | |
B2710 i GPS | |
Dnia Sat, 2 Mar 2013 20:37:35 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
"J.F." 1pwqj7rnkj2ku$.179o5j2bjebio$.dlg@40tude.net Ale wiesz, w lotnictwie chodzi tez o to aby dokladnosc byla zawsze, a nie w 99.9%. Lub zeby wiedziec kiedy jej nie ma .. Zdaje sie ze sa - tam gdzie sa takie kominy mapa TAWS ma podniesionaTAWS jakos posiada mape wysokosci terenu i sprawdza ..Owszem, ale wciąż nie są to wysokości kominów itp. Terrain to nie Building :-) A czy tam ktoś z poziomą dokładnością milimetrową Nie musi - wystarczy ze sie w kwadracie 500x500m czy jakiego tam sie uzywa oznaczy "maksymalna wysokosc 300m". Natomiast z pewnością będą tam ujęte zabudowania czy lasy w ogóle. Ciekawe czy przed WTC ostrzegal . J. |
|
Data: 2013-03-02 23:57:14 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
B2710 i GPS | |
"J.F." 1fbdl0ermw3gy.18bexbzqpz62c$.dlg@40tude.net Odpowiednio wspomagany daje milimetrową dokładność w poziomie. Ale wiesz, w lotnictwie chodzi tez o to aby dokladnosc byla zawsze, a nie w Może i tak. ;) Terrain to nie Building :-) Z punktu widzenia katastrofy lotniczej te terminy znaczą niemal to samo. ;) Może niezupełnie to samo, bo jednak po łomotnięciu w budynek straty są większe niż po łomotnięciu w grunt, ale należy unikać i budynków, i gruntu... A czy tam ktoś z poziomą dokładnością milimetrową Nie musi - wystarczy ze sie w kwadracie 500x500m czy jakiego tam sie uzywa Sam piszesz, iż nie jest istotne, czym jest przeszkoda -- terenem, czy budynkiem. Natomiast z pewnością będą tam ujęte zabudowania czy lasy w ogóle. Ciekawe czy przed WTC ostrzegal . Na pewno tak. :) Pytanie, co masz na swej myśli -- bo przecież nie wszędzie można latać w ogóle, zatem w pewnym sensie nie ma potrzeby ostrzegania o punktowej przeszkodzie, ale w ogóle lotnicy muszą wiedzieć o tym, że na tej pozycji geograficznej ,,teren'' jest na jakiejś wysokości. No i chyba TAWS musi ostrzegać skutecznie, czyli na tyle wcześnie, aby zauważyć, iż lot zmierza ku zatraceniu... Ponadto chyba TAWS niekoniecznie zna ukształtowanie terenu (czymkolwiek jest ,,teren'') na całym świecie -- wystarczy mu znajomość w pobliżu lotnisk czy jakoś trudnych miejsc. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2013-03-03 02:02:18 | |
Autor: J.F. | |
B2710 i GPS | |
Dnia Sat, 2 Mar 2013 23:57:14 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
"J.F." 1fbdl0ermw3gy.18bexbzqpz62c$.dlg@40tude.net Stad opory przed GPS i WAAS/EGNOS. Ponadto chyba TAWS niekoniecznie zna ukształtowanie terenu Jak sie lata powyzej 10km to owszem, ale jak ponizej to ryzyko rosnie :-) Amerykanier obmierzyli caly swiat z orbity i te dane sa. Zal nie wykorzystac. Teraz wystarczy tylko do nich dodac bardzo wysokie budynki. J. |
|
Data: 2013-03-03 04:02:08 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
B2710 i GPS | |
"J.F." gpowv0p2f1g2.jzwoax2ep4e5$.dlg@40tude.net Stad opory przed GPS i WAAS/EGNOS. Wiesz, JF... Jednym z tych rowerzystów (którzy mi tłumaczyli zawiłości ;) EGNOS) był były informatyk (może i główny) Agnelli -- produkującej nielatające dywany. Może to Cię przekona do EGNOS. ;) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2013-03-05 18:29:00 | |
Autor: J.F | |
B2710 i GPS | |
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w
"J.F." gpowv0p2f1g2.jzwoax2ep4e5$.dlg@40tude.net Wiesz, JF... Jednym z tych rowerzystów (którzy mi A co oni - mierza te dywany gps, czy na nich lataja ? P.S. Moze zle sie wyrazilem - opory sa przed poleganiem na GPS, ktory zawsze moze zawiesc i nawet nie wiadomo ze zawodzi. WAAS i EGNOS staraja sie to poprawic i m.in informuja o awariach. J. |
|
Data: 2013-03-08 02:32:51 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
B2710 i GPS | |
"J.F" 51362b5d$0$1303$65785112@news.neostrada.pl P.S. Moze zle sie wyrazilem - opory sa przed poleganiem na GPS, ktory zawsze moze zawiesc i nawet nie wiadomo ze zawodzi. Dałem nawet link do ,,lądowania na GPS''. WAAS i EGNOS staraja sie to poprawic i m.in informuja o awariach. Starają się? :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2013-03-06 23:28:08 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
"Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> writes:
Ponadto chyba TAWS niekoniecznie zna uksztaĹtowanie terenu Nie, w pobliĹźu lotnisk to on moĹźe zrozumieÄ (przy locie z odpowiednio wysuniÄtymi klapami oraz podwoziem) Ĺźe problemu nie ma, mimo Ĺźe samolot jest nisko. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-03-06 23:20:22 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
"Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> writes:
Pierwszy samolot ,,sterowany komputerowo'' rozwaliĹ siÄ :) Tylko pierwszy pasaĹźerski, jeĹli chodzi o A320. o las nie dlatego, Ĺźe ,,komputer'' miaĹ wpisanÄ wysokoĹÄ SkÄ d ta informacja? Faktem jest Ĺźe ta sprawa nie jest caĹkiem jasna i z pewnoĹciÄ "racja stanu" nadzorowaĹa tÄ sprawÄ (nawet jeĹli nie byĹo tam niczego obciÄ ĹźajÄ cego Airbusa ani AF). Tak czy owak wydaje siÄ, Ĺźe piloci znali swojÄ wysokoĹÄ, m.in. dostali jÄ w formie sĹownej z radioaltimetru. Kapitan (chyba) broniĹ siÄ twierdzÄ c, Ĺźe altimetr (baro?) pokazywaĹ mu 100 ft, ale nie potwierdzaĹ tego ani FDR, ani zapis zapowiedzi radalta na CVR. Kapitan twierdziĹ takĹźe Ĺźe zapisy zostaĹy zmanipulowane (nie pamiÄtam czy zostaĹo to potwierdzone, ale sam fakt nielegalnego przejÄcia rejestratorĂłw i "grzebania w nich" chyba zostaĹ) i Ĺźe silniki w czasie lotu nad pasem weszĹy w stan "ground idle", przez co niespodziewanie dla pilotĂłw potrzebowaĹy nieco wiÄcej czasu na rozkrÄcenie siÄ (co podobno byĹo prawdopodobne). W kaĹźdym razie gĹĂłwnym problemem byĹ przelot na niebezpiecznej wysokoĹci z minimalnÄ energiÄ i z krytycznym kÄ tem natarcia, a nie problem okreĹlenia wysokoĹci. Dodatkowo zabieranie na takÄ imprezÄ setki pasaĹźerĂłw to jakaĹ poraĹźka. Nie wiem, czy w tamtym Airbusie nazywano to urzÄ dzenie TAWSEm, Niby skÄ d? To byĹ 1988 rok, uĹźywane byĹy wtedy systemy GPWS (bez "E"), nie byĹo jeszcze (oficjalnie oddanego) systemu GPS. GPWS nie miaĹ mapy wysokoĹci, opieraĹ siÄ na danych z radalta i generalnie informowaĹ o róşnych szybkoĹciach zniĹźania, maĹej wysokoĹci, terenu ahead, i roll angle (czy jakoĹ tak). ZakĹadaĹ, Ĺźe szybkoĹÄ zbliĹźania siÄ do ziemi bÄdzie staĹa w najbliĹźszej przyszĹoĹci. Dopiero EGPWS ma mapÄ wysokoĹci, uĹźywa GPS (bezpoĹrednio lub poĹrednio) i nie zakĹada, Ĺźe szybkoĹÄ zniĹźania wzglÄdem ziemi bÄdzie staĹa. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-03-14 00:16:46 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
B2710 i GPS | |
"Krzysztof Halasa" m3fw08kw61.fsf@intrepid.localdomain o las nie dlatego, że ,,komputer'' miał wpisaną wysokość Skąd ta informacja? Zapewne z TV i z radia, bo dostępu do netu wówczas nie miałem. Faktem jest że ta sprawa nie jest całkiem jasna Wówczas mówiono, że zupełnie jasna. Ktoś wprowadził złe ciśnienie panujące na lotnisku i samolot (komputer tak zwany) myślał, iż do lasu ma jeszcze spory zapas wysokości. Gdy załoga przystąpiła do ręcznej korekty, widząc las, czy może już wlatując w las, było za późno. Tu dygresja -- jakoś tamten samolot utracił swe skrzydła w efekcie ścinania drzew, choć także (jak Tu 154 eM jak Miłość) był dużym samolotem. A może mylę się? Może do końca swego lotu miał oba nienaruszone, sprawne skrzydła? i z pewnością "racja stanu" nadzorowała tę sprawę (nawet jeśli nie było Mieli lecieć tuż nad lasem, być może błąd był na tyle mały, iż nie zauważyli go? Kapitan (chyba) bronił się twierdząc, że altimetr (baro?) pokazywał mu W każdym razie głównym problemem był przelot na niebezpiecznej Gdyby jednak mieli stosowny zapas wysokości, nie wpadliby w tarapaty mając krytyczny kąt natarcia i małą szybkość, gdyż spadając, nabraliby tej szybkości i krytyczny kąt niekoniecznie byłby już krytycznym. A krytyczny był, bo samolot schodził do lądowania -- z tego, co pamiętam. Jak miał schodzić? Bez klapek? [na oczach?] Miał lecieć płasko? Na filmie (ktoś tu wrzucał linki przy okazji lotu Tu 154 eM jak Miłość) widać aż nazbyt wyraźnie, jak leci. Nie wiem, czy w tamtym Airbusie nazywano to urządzenie TAWSEm, Niby skąd? To był 1988 rok, używane były wtedy systemy GPWS (bez "E"), ZTCP samolot miał mapę wysokości terenu, ale być może źle pamiętam. Jeśli źle -- moje wywody tracą swój sens. opierał się na danych z radalta i generalnie informował o Dopiero EGPWS ma mapę wysokości, używa GPS (bezpośrednio lub pośrednio) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2013-03-14 14:39:28 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
"Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> writes:
[A320] ZTCP samolot miaĹ mapÄ wysokoĹci terenu, ale byÄ moĹźe Ĺşle pamiÄtam. Z tym mogÄ siÄ zgodziÄ :-) NiezaleĹźnie od tego, EGPWS (znany czasem jako "TAWS") takĹźe nie sĹuĹźy do sterowania samolotem, jego rolÄ jest ostrzeganie. Jedyny system, ktĂłry przychodzi mi do gĹowy, sĹuĹźÄ cy do utrzymywania pewnej odlegĹoĹci od ziemi to "terrain following", ale nie stosuje siÄ tego w samolotach cywilnych. SÄ systemy np. utrudniajÄ ce lub uniemoĹźliwiajÄ ce przeciÄ gniÄcie itp. (BTW taki system zapewne wĹaĹnie zadziaĹaĹ w czasie tamtej katastrofy) - ale nie ma czegoĹ takiego zwiÄ zanego z wysokoĹciÄ . -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-03-06 21:40:48 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level#Quadrantal_rule No tak. GPS tez dobry przyrzad pomiarowy, a jaki dokladny ... ale do wysokosci jak GPS wcale nie jest taki dokĹadny (bez poprawek), a wysokoĹÄ jest po prostu gorsza. Zdaje sie ze sa - tam gdzie sa takie kominy mapa TAWS ma podniesiona Owszem, ale w dalszym ciÄ gu pilot nie interesuje siÄ w takich przypadkach kominami. "Podniesiona wysokoĹÄ" moĹźe wynikaÄ z wielu przyczyn. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-03-02 20:21:10 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
B2710 i GPS | |
"Krzysztof Halasa" m3ip59aoxe.fsf@intrepid.localdomain Tak samo jak radaltimetry nadają się dobrze (zwykle) do określania Akurat GPS daje dokładne informacje o szybkości -- ale nie względem wiatru. ;) Ta dokładność (GPS) jest lepsza niż kilkaset metrów na godzinę. Żadna rurka tego nie pokona, bo rurka raczej mierzy względem wiatru. TAWS jakos posiada mape wysokosci terenu i sprawdza .. Owszem, ale wciąż nie są to wysokości kominów itp. Nie zapominajmy też, Ale nie jest tak, że ustala się wysokość bezpieczną i na jej podstawie buduje kominy. ;) Jest odwrotnie -- najpierw są kominy, później ustala się tę wysokość. Niby wtedy, gdy lotnisko już jest, kominów nie buduje się, jednak w pewnych okolicznościach po prostu nie można pominąć budowy komina, choć lotnisko już jest zbudowane. Oczywiście kominy (i inne drzewa) można ściąć, gdy przeszkadzają -- jak to miało miejsce przy ścince pod Smoleńskiem. ;) Czasami kominem (czyli jakąś przeszkodą, choćby i niepunktową wcale, lub nawet nie wysokościową) jest naturalne ukształtowanie terenu, a ponoć także klimat... -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2013-03-02 21:42:07 | |
Autor: J.F. | |
B2710 i GPS | |
Dnia Sat, 2 Mar 2013 20:21:10 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
"Krzysztof Halasa" m3ip59aoxe.fsf@intrepid.localdomain Ale do latania potrzebna jest szybkosc wzgledem wiatru, a nie inna. Ale nie jest tak, że ustala się wysokość bezpieczną i na jej podstawie Raczej nie da rady - musi byc bezpieczna przestrzen na podejsciu i nie pozwola zbudowac. J. |
|
Data: 2013-03-03 00:03:27 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
B2710 i GPS | |
"J.F." qzk05dbppmyc$.10odzi4bls7nj.dlg@40tude.net Akurat GPS daje dokładne informacje o szybkości -- ale nie względem Ale do latania potrzebna jest szybkosc wzgledem wiatru, a nie inna. Szybkość samolotu względem ziemi też jest mile widziana, gdy masz utrzymać się na jakiejś ścieżce -- rysowanej przecież względem ziemi, nie względem wiatru. ;) Ale nie jest tak, że ustala się wysokość bezpieczną i na jej podstawie Raczej nie da rady - musi byc bezpieczna przestrzen na podejsciu i nie Na obudowanie lotniska kominami z każdej strony pasa zapewne zgody nie ma, ale w ogóle nie zdołasz powstrzymać rozbudowy okolicy lotniska. A ta rozbudowa może różnie wpływać na korzystanie z lotniska. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2013-03-05 18:36:13 | |
Autor: J.F | |
B2710 i GPS | |
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał
Ale nie jest tak, że ustala się wysokość bezpieczną i na jej podstawiebudowy komina, choć lotnisko już jest zbudowane. Raczej nie da rady - musi byc bezpieczna przestrzen na podejsciu i nie Na obudowanie lotniska kominami z każdej strony pasa zapewne Nie wiem jak na swiecie, ale u nas sa i plany zagospodarowania przestrzennego, i warunki zabudowy, i pozwolenia na budowy. Ktore w praktyce dzialaja tak http://kontakt24.tvn24.pl/temat,ujarzmili-dzwig-samoloty-moga-latac,20878.html?categoryId=496 No i jeszcze jest kwestia ludzi ktorzy by chcieli zamieszkac na podejsciu - choc tu akurat na calym swiecie jest normalnie - najpierw sie kupuje tania dzialke, a potem domaga zamkniecia lotniska :-) J. |
|
Data: 2013-03-06 23:39:22 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
"Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> writes:
SzybkoĹÄ samolotu wzglÄdem ziemi teĹź jest mile widziana, gdy Nie, a w ogĂłle w jakim samolocie pasaĹźerskim GS jest normalnie pokazywana w kokpicie? Bo normalnie to tego nie ma, tylko w niektĂłrych (jeĹli w ogĂłle majÄ GPS, co nie zawsze jest prawdÄ ) moĹźna to sobie obejrzeÄ np. w FMC i moĹźe PFD. "Utrzymywanie siÄ na ĹcieĹźce" nie wymaga GS, bo niby do czego? -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-03-08 02:46:31 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
B2710 i GPS | |
"Krzysztof Halasa" m37glkkvad.fsf@intrepid.localdomain Szybkość samolotu względem ziemi też jest mile widziana, gdy Nie, a w ogóle w jakim samolocie pasażerskim GS jest normalnie "Utrzymywanie się na ścieżce" nie wymaga GS, bo niby do czego? A mnie mówiono (i chodzi mi teraz o lotników, nie o rowerzystów) wiele lat temu, że odbiorniki GPS są stosowane w lotnictwie od dawna, i to na dodatek -- chyba w każdym samolocie, gdzie służą po prostu nawigacji. ,,Orientacja na gwiazdy jest zapewne fajna, ale o ileż prostsza jest orientacja podpierana odbiornikiem GPS. ;) Odbiornik GPS daje dokładne wyniki co do prędkości względem Ziemi. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2013-03-08 16:44:25 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
"Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> writes:
A mnie mĂłwiono (i chodzi mi teraz o lotnikĂłw, nie o rowerzystĂłw) No ale "od dawna" to przecieĹź systemu GPS nie ma. Chyba Ĺźe "od dawna" = aktualne tysiÄ clecie, to bardziej. Tak czy owak wiele samolotĂłw, wĹÄ czajÄ c takie zabierajÄ ce na pokĹad np 150 osĂłb, nie ma GPS (a wiele innych ma). i to na dodatek -- chyba w kaĹźdym samolocie, gdzie W jakim samolocie? UĹźywa siÄ m.in. GPS (+WAAS/EGNOS), nawigacji inercyjnej, radiowej (np. VOR/NDB) itd. Odbiornik GPS daje dokĹadne wyniki co do prÄdkoĹci wzglÄdem Ziemi. Owszem, ale nie jest to specjalnie przydatne. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-03-13 23:57:41 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
B2710 i GPS | |
"Krzysztof Halasa" m3r4jpdhgm.fsf@intrepid.localdomain No ale "od dawna" to przecież systemu GPS nie ma. GPS raczej jest i w poprzednim tysiącleciu -- a gdzieś na przełomie tysiącleci zrezygnowano z zaszumiaczy, pogarszaczy, czy jak to określić. Chyba że "od dawna" = Nikt z moich znajomych nie ma (i nie miał nigdy) samolotu mieszczącego aż 150 osób. i to na dodatek -- chyba w każdym samolocie, gdzie W jakim samolocie? Używa się m.in. GPS (+WAAS/EGNOS), nawigacji Nawigacji w czasie lotu, nie w czasie lądowania. WAAS/EGNOS to sprawa całkiem świeża w życiu GPS. Odbiornik GPS daje dokładne wyniki co do prędkości względem Ziemi. Owszem, ale nie jest to specjalnie przydatne. Jakże nie jest przydatne? Warto wiedzieć, z jaką szybkością ucieka gleba -- bo chyba (; od szybkości gleby pochodzi wiadomy skrót GS. ;) Co komu w trakcie lotu po szybkości względem wiatru, gdy ten ktoś chce dowiedzieć się jak daleko uleciał? -=- GPS ma prawie tyle lat, co ja i jest niewiele młodszy od internetu. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2013-03-03 07:34:22 | |
Autor: Ghost | |
B2710 i GPS | |
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:qzk05dbppmyc$.10odzi4bls7nj.dlg40tude.net... Dnia Sat, 2 Mar 2013 20:21:10 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a): Jestes pewien, ze podczas precyzyjnego podejscia pilot koncentruje sie na predkosci wzgledem wiatru, a nie lotniska? |
|
Data: 2013-03-05 18:24:18 | |
Autor: J.F | |
B2710 i GPS | |
Użytkownik "Ghost" napisał w wiadomości
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> Ale do latania potrzebna jest szybkosc wzgledem wiatru, a nie inna. Jestes pewien, ze podczas precyzyjnego podejscia pilot koncentruje sie na predkosci wzgledem wiatru, a nie lotniska? Bardziej niz normalnym locie - jak zwolni za bardzo wzgledem powietrza to przeciagnie, a margines bledu ma maly - stara sie leciec mozliwie wolno, a do ziemi blisko, nie ma czasu na manewry. Predkosc wzgledem lotniska w zasadzie jest mu niepotrzebna - no moze tylko do oceny dlugosci hamowania. Tzn mowie o predkosci podluznej - powinien podchodzic w osi pasa, co moze wymagac skompensowania wiatru bocznego. No i ... nawet nasz Tu154 mial automat utrzymujacy stala predkosc przy ladowaniu, wiec pilota to w zasadzie nie interesowalo. Stala predkosc wzgledem powietrza oczywiscie. J. |
|
Data: 2013-03-06 23:44:23 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
"J.F" <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:
Bardziej niz normalnym locie - jak zwolni za bardzo wzgledem powietrza Tak normalnie to szybciej uderzy tyĹkiem w pas, zwĹaszcza wiÄkszÄ maszynkÄ . Z tym przeciÄ gniÄciem to byĹoby ekstremum, chociaĹź np. Turcy chyba dali radÄ. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-03-02 20:07:35 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
B2710 i GPS | |
"J.F." xhnd13ev33ma.1bowkq5164it3.dlg@40tude.net i co wazniejsze - metoda pomiaru musi byc taka sama w obu samolotach. IMO samoloty będą miały komplety: GPS GlONASS jakieś chińskie i europejskie odpowiedniki GPS baryczny wysokościomierz radiowy wysokościomierz coś jeszcze :) (coś, czego nie znam) TAWS jakos posiada mape wysokosci terenu i sprawdza .. Nie tylko posiada, ale i potrafi z niej korzystać -- krzyczy lotnikom w uszy przykładowo: ,,leć do nieba'', ,,ziemia/ląd na horyzoncie'' czy jakoś podobnie. ;) -=- Metrowa dokładność w trakcie startu może być przydatna do stwierdzenia, czy samolot wznosi się zgodnie z oczekiwaniami. Ale że pasy startowe zazwyczaj są płaskie (nie zawsze!!!) a tuż nad ziemią najdokładniejszy jest radiowy wysokościomierz, to raczej jemu powierzyć warto kontrolę, nie barycznemu czy oprtemu o GPS. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2013-03-02 21:46:43 | |
Autor: J.F. | |
B2710 i GPS | |
Dnia Sat, 2 Mar 2013 20:07:35 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
"J.F." xhnd13ev33ma.1bowkq5164it3.dlg@40tude.net Nie wiem czy Rosjan stac na utrzymanie systemu. Predzej WAAS/EGNOS, albo uzgodnia jakis system DGPS na wielu lotniskach. jakieś chińskie i europejskie odpowiedniki GPS Ale to tylko Airbusy :-) baryczny wysokościomierz Co nie zmienia kwestii, ze jak kontrola nakaze lot na wysokosci 10000m, to musi to byc wedle jednej metody pomiaru. J. |
|
Data: 2013-03-01 07:47:47 | |
Autor: cytawa | |
B2710 i GPS | |
Krzysztof Halasa pisze:
PrzecieĹź sÄ naziemne stacje DGPS, dla statkĂłw. Nie wiem do konca, ale cos mi sie zdaje, ze DGPS (czy inny dokladniejszy sytem) jest komercyjny. Na potrzeby geodezji jest uzywany bardzo dokladny GPS ale nie za darmo. Jan Cytawa |
|
Data: 2013-03-01 10:24:55 | |
Autor: Michal Tyrala | |
B2710 i GPS | |
On Fri, 01 Mar 2013 07:47:47 +0100, cytawa wrote:
Nie wiem do konca, ale cos mi sie zdaje, ze DGPS (czy inny dokladniejszy sytem) jest komercyjny. Na potrzeby geodezji jest uzywany bardzo dokladny GPS ale nie za darmo. A nie jest w tych drogich geodezyjnych tak, ze tam gps to są dwa urzadzenia, z ktorych jedno się stawia w miejscu o znanych wspolrzednych i ono temu drugiemu, pomiarowemu po jakims radiu nadaje poprawki? -- Michał wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns |
|
Data: 2013-03-01 11:08:35 | |
Autor: Waldek Godel | |
B2710 i GPS | |
Dnia Fri, 01 Mar 2013 07:47:47 +0100, cytawa napisał(a):
Nie wiem do konca, ale cos mi sie zdaje, ze DGPS (czy inny dokladniejszy sytem) jest komercyjny. Na potrzeby geodezji jest uzywany bardzo dokladny GPS ale nie za darmo. Masz rację. Zdaje ci się. -- Pozdrowienia, Waldek Godel Nie pytaj, co rząd może zrobić dla ciebie. Zapytaj, czy mógłby tego nie robić. |
|
Data: 2013-03-01 13:44:00 | |
Autor: J.F | |
B2710 i GPS | |
Użytkownik "Waldek Godel" napisał w wiadomości
Dnia Fri, 01 Mar 2013 07:47:47 +0100, cytawa napisał(a): Nie wiem do konca, ale cos mi sie zdaje, ze DGPS (czy innyMasz rację. Zdaje ci się. Chyba nie calkiem. DGPS byl organizowany przez rozne sluzby/firmy ... i raczej nie za darmo. WAAS/EGNOS to po czesci DGPS, ale wielkoobszarowy, wiec nie wiem czy dobry. Chyba nie, bo chwala sie dokladnosciami jednak w metrach podanych. Oprocz tego ma tez sporo funkcji kontrolnych i sluzy do poinformowania zainteresowanych samolotow ze GPS nie mozna wierzyc. J. |
|
Data: 2013-03-01 12:51:07 | |
Autor: Waldek Godel | |
B2710 i GPS | |
Dnia Fri, 1 Mar 2013 13:44:00 +0100, J.F napisał(a):
Chyba nie calkiem. Bzdura, DGPS możesz sobie zorganizować sam, a nawet właśnie tak działa większość GPS geodezyjnych WAAS/EGNOS to po czesci DGPS, ale wielkoobszarowy, wiec nie wiem czy dobry. Chyba nie, bo chwala sie dokladnosciami jednak w metrach podanych. I znów bzdura, WAAS/EGNOS to dokładnie odwrotność DGPS. DGPS to system polepszenia dokładności przy pomocy naziemnego sygnału odniesienia. WAAS/EGNOS odwrotnie niż DGPS zamiast sygnału naziemnego używa dodatkowych satelitów. -- Pozdrowienia, Waldek Godel Nie pytaj, co rząd może zrobić dla ciebie. Zapytaj, czy mógłby tego nie robić. |
|
Data: 2013-03-01 14:16:34 | |
Autor: J.F | |
B2710 i GPS | |
Użytkownik "Waldek Godel" napisał w wiadomości
Dnia Fri, 1 Mar 2013 13:44:00 +0100, J.F napisał(a): Chyba nie calkiem. Bzdura, DGPS możesz sobie zorganizować sam, a nawet właśnie tak działa Sam moge. Ale musze kupic dwa odbiorniki, zainstalowac jeden w znanym punkcie, oprogramowanie, lacznosc ... i to wszystko tez kosztuje. WAAS/EGNOS to po czesci DGPS, ale wielkoobszarowy, wiec nie wiem czy I znów bzdura, WAAS/EGNOS to dokładnie odwrotność DGPS. Ale dane do tych satelitow sa generowane przy pomocy naziemnych stacji referencyjnych. Ot mozna by rzecz ze po prostu inny kanal lacznosci, nie krotkozasiegowym radiem, nie GSM, tylko przez satelite. Tylko ze to nie calkiem DGPS, bo nie transmituja pozycji odebranej przez stacje referencyjne, tylko obliczaja jakies poprawki jonosferyczne. J. |
|
Data: 2013-03-01 13:30:00 | |
Autor: Waldek Godel | |
B2710 i GPS | |
Dnia Fri, 1 Mar 2013 14:16:34 +0100, J.F napisał(a):
Sam moge. Ale musze kupic dwa odbiorniki, zainstalowac jeden w znanym punkcie, oprogramowanie, lacznosc ... i to wszystko tez kosztuje. Owszem, nie (c) Kupując geodezyjny GPS zazwyczaj dostaniesz to w komplecie. -- Pozdrowienia, Waldek Godel Nie pytaj, co rząd może zrobić dla ciebie. Zapytaj, czy mógłby tego nie robić. |
|
Data: 2013-03-01 14:54:26 | |
Autor: J.F | |
B2710 i GPS | |
Użytkownik "Waldek Godel" napisał w wiadomości
Dnia Fri, 1 Mar 2013 14:16:34 +0100, J.F napisał(a): Sam moge. Ale musze kupic dwa odbiorniki, zainstalowac jeden w znanym Owszem, nie (c) Drugi odbiornik, z punktem referencyjnym i ochroniarzem do pilnowania, czy prawem do pobierania poprawek z internetu, jak dlugo place abonament serwisowy ? :-) Ceny tych odbiornikow nadal chyba nie sa male, wiec mozna sie zastanowic czy to nie abonament z gory :-) J. |
|
Data: 2013-03-01 21:51:01 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
"J.F" <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:
Oprocz tego ma tez sporo funkcji kontrolnych i sluzy do poinformowania Owszem. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-03-01 15:03:24 | |
Autor: cytawa | |
B2710 i GPS | |
Waldek Godel pisze:
Nie wiem do konca, ale cos mi sie zdaje, ze DGPS (czy inny Nie uzywalem. Ale w luznej rozmowie z geodeta ( o dokladnosci pomiarow) dowiedzialem sie, ze oni uzywaja dokladniejszego GPS i jakies koszta tego ponosza lub ponosili. Poniewaz nie interesowaly mnie szczegoly to nie mam pojecia czy czy to byla jednorazowa oplata czy cykliczna. A moze to byl obowiazkowy zakup droszego przyrzadu? Niech sie wypowiedza ci co wiedza wiecej. Jan Cytawa |
|
Data: 2013-03-01 14:35:46 | |
Autor: Waldek Godel | |
B2710 i GPS | |
Dnia Fri, 01 Mar 2013 15:03:24 +0100, cytawa napisał(a):
Nie uzywalem. Ale w luznej rozmowie z geodeta ( o dokladnosci pomiarow) dowiedzialem sie, ze oni uzywaja dokladniejszego GPS i jakies koszta tego ponosza lub ponosili. No tak.. wiesz.. zdradzę ci wielką tajemnicę, tylko nie mów nikomu - taki sprzęt trzeba - NIESPODZIANKA - kupić. Czyli zamówić i zapłacić. Pieniążkami. -- Pozdrowienia, Waldek Godel Nie pytaj, co rząd może zrobić dla ciebie. Zapytaj, czy mógłby tego nie robić. |
|
Data: 2013-03-01 16:13:29 | |
Autor: J.F | |
B2710 i GPS | |
UĹźytkownik "Waldek Godel" napisaĹ w wiadomoĹci
Dnia Fri, 01 Mar 2013 15:03:24 +0100, cytawa napisaĹ(a): Nie uzywalem. Ale w luznej rozmowie z geodeta ( o dokladnosci pomiarow) No tak.. wiesz.. zdradzÄ ci wielkÄ tajemnicÄ, tylko nie mĂłw nikomu - taki I o tym przeciez byla mowa - ze nie ma nic za darmo :-) Ja sie tam nie znam, ale na szybko mozna znalezc np to http://rolnictwoprecyzyjne.com.pl/oferta/trimble-nawigacja-gps/trimble-cfx-750-gpsglonass DokĹadnoĹci pozycjonowania GNSS: - 15-25 cm â dokĹadnoĹÄ standardowa przy korekcji bezpĹatnej EGNOS, - 5-10 cm â dokĹadnoĹÄ przy korekcji pĹatnej OmniStar, - 1-2,5 cm â dokĹadnoĹÄ przy korekcji ze stacji bazowej RTK /GLONASS Tylko ciagle nie moge sie doszukac co to jest to Trimble-RTK i ile to kosztuje :-) J. |
|
Data: 2013-03-01 15:35:40 | |
Autor: Waldek Godel | |
B2710 i GPS | |
Dnia Fri, 1 Mar 2013 16:13:29 +0100, J.F napisaĹ(a):
I o tym przeciez byla mowa - ze nie ma nic za darmo :-) a turystyczne Garminy to dajÄ gdzieĹ za darmo? Podzielisz siÄ informacjÄ ? DokĹadnoĹci pozycjonowania GNSS: "Trimble Center Point RTX to nowy rodzaj autonomicznej poprawki korekcyjnej dla systemĂłw pozycjonowania GPS i GLONASS oparty na technologii Trimble RTX. To niespotykane dotÄ d rozwiÄ zanie pozwala uzyskaÄ dokĹadnoĹÄ pozycji GPS na poziomie 3.8 cm w czasie rzeczywistym bez koniecznoĹci posiadania stacji bazowej RTK i pozwoleĹ na radiowÄ transmisjÄ danych korekcyjnych." czyli taki zakup jak telefonu od operatora - nie wykĹadasz caĹej kasy od razu, za to operator wydyma ciÄ po troszku na duĹźo wiekszÄ kasÄ. -- Pozdrowienia, Waldek Godel Nie pytaj, co rzÄ d moĹźe zrobiÄ dla ciebie. Zapytaj, czy mĂłgĹby tego nie robiÄ. |
|
Data: 2013-03-01 16:51:58 | |
Autor: J.F | |
B2710 i GPS | |
UĹźytkownik "Waldek Godel" napisaĹ w wiadomoĹci grup
Dnia Fri, 1 Mar 2013 16:13:29 +0100, J.F napisaĹ(a): I o tym przeciez byla mowa - ze nie ma nic za darmo :-)a turystyczne Garminy to dajÄ gdzieĹ za darmo? Podzielisz siÄ informacjÄ ? A prosze cie bardzo http://www.wygrajzadarmo.pl/konkurs-opiniujesz-punktujesz-do-wygrania-telewizor-samsung-xbox-360-nawigacja-garmin/ Jak sie dowiesz ile kosztuje geodezyjny odbiornik, to nie bedziesz glupich tez wyglaszal DokĹadnoĹci pozycjonowania GNSS: "Trimble Center Point RTX to nowy rodzaj autonomicznej poprawki korekcyjnej A czytac umiesz, K od X odrozniasz ? :-P dla systemĂłw pozycjonowania GPS i GLONASS oparty na technologii Trimble czyli taki zakup jak telefonu od operatora - nie wykĹadasz caĹej kasy od Najwyrazniej ludzie to kupuja, wiec moze na mniejsza. No i nie kazdy ma mozliwosc postawienia stacji referencyjnej na stodole, bo np przylecial z daleka i chce wyladowac we mgle .. J. |
|
Data: 2013-03-01 16:03:37 | |
Autor: Waldek Godel | |
B2710 i GPS | |
Dnia Fri, 1 Mar 2013 16:51:58 +0100, J.F napisał(a):
A prosze cie bardzo Naprawdę jesteś takim idiotą, czy tylko takiego udajesz? Jak sie dowiesz ile kosztuje geodezyjny odbiornik, to nie bedziesz glupich tez wyglaszal Rzecz jest warta tyle, ile ktoś za to jest w stanie zapłacić. W porównaniu do innego specjalistycznego sprzętu jest dosyć tani. OIDP jest tańszy od koparki, która później na podstawie jego pomiarów bardzo częściej pracuje. Oprócz tego od pewnego poziomu parametrów koszt każdej kolejnej zmiany rośnie wykładniczo. Niezależnie czy jest to kolejny centymetr błędu mniej czy np. kolejna sekunda okrążenia mniej (żeby przytoczyć koszt pojazdów F1 jako być może łatwiejszy do zrozumienia przykład) No i nie kazdy ma mozliwosc postawienia stacji referencyjnej na stodole, bo np przylecial z daleka i chce wyladowac we mgle .. trollolollo? -- Pozdrowienia, Waldek Godel Nie pytaj, co rząd może zrobić dla ciebie. Zapytaj, czy mógłby tego nie robić. |
|
Data: 2013-03-01 17:55:28 | |
Autor: J.F | |
B2710 i GPS | |
Użytkownik "Waldek Godel" napisał w wiadomości
Dnia Fri, 1 Mar 2013 16:51:58 +0100, J.F napisał(a): A prosze cie bardzo Naprawdę jesteś takim idiotą, czy tylko takiego udajesz? Znajdz konkurs gdzie zestaw do DGPS rozdaja :-P Jak sie dowiesz ile kosztuje geodezyjny odbiornik, to nie bedziesz Rzecz jest warta tyle, ile ktoś za to jest w stanie zapłacić. W porównaniu Zawsze mozna przyslac czlowieka z lopata :-P No i nie kazdy ma mozliwosc postawienia stacji referencyjnej natrollolollo? Zwracam tylko uwage ze jak chcesz sobie precyzyjnie pole obsiac, to mozesz stacje referencyjna na stodole postawic, i przez krotkofalowke dane transmitowac i miec DGPS "za darmo" (po oplaceniu czestotliwosci :-P), a jak np chcesz wyladowac na dalekim lotnisku, czy doplynac do dalekiego portu, to ktos ci musi z tym DGPS pomoc. I on bedzie chcial pieniadze za te usluge :-) Wiec bardzo nieslusznie naskoczyles na kolege, ktory to napisal. J. |
|
Data: 2013-03-01 17:05:47 | |
Autor: Waldek Godel | |
B2710 i GPS | |
Dnia Fri, 1 Mar 2013 17:55:28 +0100, J.F napisał(a):
Naprawdę jesteś takim idiotą, czy tylko takiego udajesz? Proszę, u mnie. Wśród każdego miliona osób które wyślą mi 100 zł rozlosuję dwa takie zestawy. Zawsze mozna przyslac czlowieka z lopata :-P Zwracam tylko uwage ze jak chcesz sobie precyzyjnie pole obsiac, to mozesz stacje referencyjna na stodole postawic, i przez krotkofalowke dane transmitowac i miec DGPS "za darmo" (po oplaceniu czestotliwosci :-P), a jak np chcesz wyladowac na dalekim lotnisku, czy doplynac do dalekiego portu, to ktos ci musi z tym DGPS pomoc. Ale masz świadomość, że GPS w lotnictwie - w ogóle - jest dopuszczone tylko jako dodatkowa pomoc nawigacyjna? I dopiero teraz FAA robi różne ruchy, żeby to dopuścić ogólnie? Finalnie, jak już - taki sygnał pewnie będzie dostepny w ramach usług jakie lotnisko udostępnia w ramach opłaty lotniskowej. Albo kontrola lotów w ramach.. itp Wiec bardzo nieslusznie naskoczyles na kolege, ktory to napisal. Kolega, zupełnie niezgodnie z prawdą, twierdził, że takie rzeczy WYMAGAJĄ abonamentów. Otóż jest dokładnie odwrotnie. Nie wymagają. Tak samo jak zakup koparki nie wymaga abonamentu. Co oczywiście nie jest żadną przeszkodą, żeby ją wyleasingować. -- Pozdrowienia, Waldek Godel Nie pytaj, co rząd może zrobić dla ciebie. Zapytaj, czy mógłby tego nie robić. |
|
Data: 2013-03-01 21:31:28 | |
Autor: Ghost | |
B2710 i GPS | |
Użytkownik "Waldek Godel" <nospam@orangegsm.info> napisał w wiadomości news:13z105vm21eic$.dlglepper.institute.com... Dnia Fri, 1 Mar 2013 17:55:28 +0100, J.F napisał(a): Trzeba napisac do celnikow, zaraz waldusiowi wpierdola zarzut hazardu i sie chlopaczkowi odechce zartow. |
|
Data: 2013-03-02 09:34:14 | |
Autor: J.F. | |
B2710 i GPS | |
Dnia Fri, 1 Mar 2013 21:31:28 +0100, Ghost napisał(a):
Użytkownik "Waldek Godel" <nospam@orangegsm.info> napisał w wiadomości Tak jest, loteria, bez zezwolenia ojca Dyrektora ? J. |
|
Data: 2013-03-01 22:43:50 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
Waldek Godel <nospam@orangegsm.info> writes:
Ale masz ĹwiadomoĹÄ, Ĺźe GPS w lotnictwie - w ogĂłle - jest dopuszczone tylko Od dĹuĹźszego czasu tak nie jest, np. sÄ procedury podejĹcia do lÄ dowania (w warunkach IMC = ograniczonej widocznoĹci i zgodnie z IFR = Instrument Flight Rules) z wykorzystaniem do nawigacji w poziomie tylko GPS. Poza podejĹciem do lÄ dowania normalnie uĹźywa siÄ GPSu. Trzeba mieÄ certyfikowany odbiornik (np. turystycznego Garmina moĹźna legalnie uĹźywaÄ tylko do "ogĂłlnej orientacji"). PodejĹcie GPS jest w praktyce nawet dokĹadniejsze niĹź np. VOR, tyle Ĺźe nie ma na to wielkiej gwarancji, stÄ d MDA itd. UĹźywajÄ c FMSa moĹźna praktycznie zrobiÄ podejĹcie a la ILS (z "niby GS" itd), oczywiĹcie poniĹźej MDA nie wolno tego robiÄ i mogĹoby to siÄ Ĺşle skoĹczyÄ (od pewnego czasu jest to chyba doĹÄ dobrze nagĹoĹnione). To co robi m.in. FAA to moĹźe to, by plany lotĂłw przewidywaĹy od razu routing "direct" od SIDa do STARa, bez potrzeby stosowania tradycyjnych korytarzy ani konkretnych fiksĂłw (nawet jeĹli obecnie moĹźna po nich nawigowaÄ uĹźywajÄ c GPS lub typowo GPS + INS, inna sprawa Ĺźe teraz teĹź moĹźna mieÄ routing "direct", tylko nie jest to typowe). Finalnie, jak juĹź - taki sygnaĹ pewnie bÄdzie dostepny w ramach usĹug jakie SygnaĹ nie jest szyfrowany i jest ogĂłlnie dostÄpny. ZresztÄ lotnisko nie ma bezpoĹredniego zwiÄ zku z operatorem EGNOSa. Natomiast DGPS obejmuje gĹĂłwnie wybrzeĹźa i samoloty go nie uĹźywajÄ (nie majÄ teĹź odpowiednich odbiornikĂłw). Finalnie EGNOS ma zapewniaÄ precyzyjne podejĹcie na poziomie ILS CAT II (z DH 200 stĂłp, na razie 250), a nadzieje sÄ jeszcze wiÄksze. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-03-02 20:50:31 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
B2710 i GPS | |
"Krzysztof Halasa" m3r4jyyew9.fsf@intrepid.localdomain Waldek Godel>> Ale masz świadomość, że GPS w lotnictwie - w ogóle - jest dopuszczone tylko Waldek Godel>> jako dodatkowa pomoc nawigacyjna? Godel pierdoli -- jak zwykle. :) Od dłuższego czasu tak nie jest, np. są procedury podejścia do lądowania http://www.youtube.com/watch?v=lucSjOwHNhs Są nie tylko procedury, ale i są udane lądowania oparte o GPS. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2013-03-01 23:02:00 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
Waldek Godel <nospam@orangegsm.info> writes:
Ale masz ĹwiadomoĹÄ, Ĺźe GPS w lotnictwie - w ogĂłle - jest dopuszczone tylko Od dĹuĹźszego czasu tak nie jest, np. sÄ procedury podejĹcia do lÄ dowania (w warunkach IMC = ograniczonej widocznoĹci i zgodnie z IFR = Instrument Flight Rules) z wykorzystaniem do nawigacji w poziomie tylko GPS. Poza podejĹciem do lÄ dowania normalnie uĹźywa siÄ GPSu. Trzeba mieÄ certyfikowany odbiornik (np. turystycznego Garmina moĹźna legalnie uĹźywaÄ tylko do "ogĂłlnej orientacji"). PodejĹcie GPS jest w praktyce nawet dokĹadniejsze niĹź np. VOR, tyle Ĺźe nie ma na to wielkiej gwarancji, stÄ d MDA itd. UĹźywajÄ c FMSa moĹźna praktycznie zrobiÄ podejĹcie a la ILS (z "niby GS" itd), oczywiĹcie poniĹźej MDA nie wolno tego robiÄ i mogĹoby to siÄ Ĺşle skoĹczyÄ (od pewnego czasu jest to chyba doĹÄ dobrze nagĹoĹnione). To co robi m.in. FAA to moĹźe to, by plany lotĂłw przewidywaĹy od razu routing "direct" od SIDa do STARa, bez potrzeby stosowania tradycyjnych korytarzy ani konkretnych fiksĂłw (nawet jeĹli obecnie moĹźna po nich nawigowaÄ uĹźywajÄ c GPS lub typowo GPS + INS, inna sprawa Ĺźe teraz teĹź moĹźna mieÄ routing "direct", tylko nie jest to typowe). Finalnie, jak juĹź - taki sygnaĹ pewnie bÄdzie dostepny w ramach usĹug jakie SygnaĹ nie jest szyfrowany i jest ogĂłlnie dostÄpny. ZresztÄ lotnisko nie ma bezpoĹredniego zwiÄ zku z operatorem EGNOSa. Natomiast DGPS obejmuje gĹĂłwnie wybrzeĹźa i samoloty go nie uĹźywajÄ (nie majÄ teĹź odpowiednich odbiornikĂłw). Finalnie EGNOS ma zapewniaÄ precyzyjne podejĹcie na poziomie ILS CAT II (z DH typu 100 stĂłp, na razie 250 a podobno w bliskiej przyszĹoĹci ma byÄ 200 stĂłp). Nadzieje sÄ jeszcze wiÄksze (np. niektĂłrzy myĹlÄ Ĺźe fajnie byĹoby mĂłc lÄ dowaÄ w warunkach do 0/0 uĹźywajÄ c tylko EGNOSa i radioaltimetrĂłw ale to chwilo nierealne). -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-03-02 09:46:36 | |
Autor: J.F. | |
B2710 i GPS | |
Dnia Fri, 1 Mar 2013 17:05:47 +0000, Waldek Godel napisał(a):
Dnia Fri, 1 Mar 2013 17:55:28 +0100, J.F napisał(a): Czyli trzeba bedzie zaplacic za korzystanie, chocby posrednio :-) Wiec bardzo nieslusznie naskoczyles na kolege, ktory to napisal.Kolega, zupełnie niezgodnie z prawdą, twierdził, że takie rzeczy WYMAGAJĄ No coz, nadal nie jestem pewien czy mozna sobie ot tak pojsc do sklepu i kupic zestaw do DGPS z dwoma telefonami komorkowymi (bo inaczej pozostaje dyskretna kwestia oplaty za czestotliwosc) w przyzwoitej cenie . Natomiast wiem ze dostep do takich stacji byl oferowany w skali kraju - ale nie za darmo. Teraz ... mozna za darmo ? http://www.asgeupos.pl/ Abonament na utrzymanie uslugi placony w podatkach, czy w skladkach geodetow ? :-) J. |
|
Data: 2013-03-04 12:22:18 | |
Autor: cytawa | |
B2710 i GPS | |
Waldek Godel pisze:
No tak.. wiesz.. zdradzę ci wielką tajemnicę, tylko nie mów nikomu - taki Masz mnie za idiote, czy moze sam chciales blysnac intelektem? |
|
Data: 2013-02-28 09:50:35 | |
Autor: cytawa | |
B2710 i GPS | |
J.F pisze:
Te satelity po "calym niebie" lataja, wiec jakbys objasnil dokladniej o Co tu tlumaczyc. To czysta matematyka i teoria pomiarow. Masz znalezc punkt w czasoprzestrzeni na podstawie otrzymywanych sygnalow. W sygnale jest zawarta informacja o polozeniu satelity w momencie wyslania sygnalu i dokladny czas tego wyslania. Twoje urzadzenie odbiera ten sygnal ulamek sekundy pozniej i wylicza odleglosc. (uwzgledniajac efekty relatywistyczne - sa na to gotowe skomplikowane wzory). Czyli krotko mowiac masz 4 niewiadome (x, y, z i t) i musisz miec 4 satelity by rozwiazac uklad 4 rownan. Sprawe pogarsza fakt, ze do urzadzenia docieraja sygnaly z waskiego kata. To jeszcze zwieksza blad pomiaru. Jan Cytawa |
|
Data: 2013-02-28 10:22:38 | |
Autor: J.F | |
B2710 i GPS | |
UĹźytkownik "cytawa" napisaĹ w wiadomoĹci
J.F pisze: Co tu tlumaczyc. To czysta matematyka i teoria pomiarow. No i mam 4 czasy, rozwiazuje - dlaczego blad x i y jest znacznie mniejszy niz z ? Sprawe pogarsza fakt, ze do urzadzenia docieraja sygnaly z waskiego kata. To jeszcze zwieksza blad pomiaru. To by sporo wyjasnialo ... tylko ze tak nie jest, przynajmniej na naszych szerokosciach geograficznych. P.S. i odbieram np 10 satelitow, po czym obliczam punkt najlepiej pasujacy, ale to w sumie szczegol. PPS, ha, potrafi ktos przeliczyc jakie beda pozycje satelitow nad Warszawa, powiedzmy dzis o 12:00, czy tez jakie byly o 10:00 ? azymut, wysokosc katowa nad horyzontem ? J. |
|
Data: 2013-02-28 15:17:57 | |
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski | |
B2710 i GPS | |
"J.F" 512f21de$0$1307$65785112@news.neostrada.pl No i mam 4 czasy, rozwiazuje - dlaczego blad x i y jest znacznie mniejszy niz z ? Czy wiesz, które satelity dają lepszą dokładność pionową a które satelity dają lepszą dokładność poziomą? Które, czyli o jakich położeniach/katach -- te nad głową, czy nad horyzontem. [tak sobie myślę -- dlaczego rowerzyści wyjaśnili mi około 2006 roku pracę EGNOS bez trudu, a lotnicy czy żeglarze mają z tym trudności...] -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
|
Data: 2013-02-28 17:25:24 | |
Autor: J.F | |
B2710 i GPS | |
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w
"J.F" 512f21de$0$1307$65785112@news.neostrada.pl No i mam 4 czasy, rozwiazuje - dlaczego blad x i y jest znacznie mniejszy niz z ?Czy wiesz, które satelity dają lepszą dokładność pionową Moze tak - jak bedziesz mial 4 satelity nad horyzontem, to dokladnosc pionowa bedzie mierna. Jak bedziesz mial 4 satelity blisko zenitu, to dokladnosc pozioma bedzie mierna. Ale odbiornik odbiera np 10 satelitow. [tak sobie myślę -- dlaczego rowerzyści wyjaśnili mi Moze trafiles na jednego pasjonata, moze zle ci wyjasnili, a moze zeglarzom wytlumaczono "EGNOS wam nic nie daje", a lotnikom na szkoleniu wpojono "EGNOS wam nic nie daje ... bo i tak nie wolno korzystac z GPS" :-) J. |
|
Data: 2013-02-28 23:04:47 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
"J.F" <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:
Moze trafiles na jednego pasjonata, moze zle ci wyjasnili, a moze PrzecieĹź od dawna wolno (w ogĂłle korzystaÄ zawsze byĹo wolno, istotny byĹ cel tego korzystania). Jednym z gĹĂłwnych odbiorcĂłw EGNOSa (WAASa itd) jest wĹaĹnie lotnictwo, (wzglÄdnie) maĹymi kosztami ma on umoĹźliwiÄ precyzyjne podejĹcia do lÄ dowania (takĹźe z okreĹlaniem odlegĹoĹci od ziemi), dodatkowo bez wymogu na podejĹcie w linii prostej do pasa (do "normalnej" nawigacji EGNOS nie jest potrzebny, wystarczy GPS). -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-02-28 15:29:35 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
"J.F" <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:
P.S. i odbieram np 10 satelitow, po czym obliczam punkt najlepiej KiedyĹ byĹo z tym gorzej, i dokĹadnoĹci byĹy gorsze, to jasne. PPS, ha, potrafi ktos przeliczyc jakie beda pozycje satelitow nad Ĺatwo znaleĹşÄ w sieci. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-02-28 15:38:03 | |
Autor: Michal Tyrala | |
B2710 i GPS | |
On Thu, 28 Feb 2013 10:22:38 +0100, J.F wrote:
No i mam 4 czasy, rozwiazuje - dlaczego blad x i y jest znacznie mniejszy niz z ? Dla x i y satelity mozesz miec wokol siebie, a dla z? Jesli ustawienie satelitow bedzie niekorzystne, dokladnosc w poziomie tez bedziesz mial gorszą. -- Michał wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns |
|
Data: 2013-02-23 11:40:12 | |
Autor: Zachu | |
B2710 i GPS | |
I tak - bylem w punkcie - wg mapy na wysokosci 121m npm - a tymczasem eTrex dodatkowo mógł mieć barometr stąd ta większa precyzja -- Zachu |
|
Data: 2013-02-23 12:02:43 | |
Autor: J.F. | |
B2710 i GPS | |
Dnia Sat, 23 Feb 2013 11:40:12 +0100, Zachu napisał(a):
Garmin eTrex u kolegi pokazywal 128m npm.eTrex dodatkowo mógł mieć barometr stąd ta większa precyzja Barometr zasadniczo nie nadaje sie do pomiaru wysokosci, gdyz cisnienie atmosferyczne sie zmienia, i jest dla nas niewiadome. Natomiast w GPS pomaga skorygowac bledy krotkookresowe z GPS, usredniajac sredniookresowo. Jesli jednak koledze wysokosc na samsungu nie skakala, a etrex nie byl wlaczony od dluzszego czasu - to nie o chwilowe bledy chodzi. J. |
|
Data: 2013-02-23 12:32:50 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
Zachu <z@a.pl> writes:
I tak - bylem w punkcie - wg mapy na wysokosci 121m npm - a tymczasem 10 satelitĂłw. Garmin eTrex u kolegi pokazywal 128m npm. Tylko w sensie uĹredniania, nie w sensie poprawek (chyba Ĺźe takich EGNOS). -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-02-23 15:03:23 | |
Autor: Zachu | |
B2710 i GPS | |
O co tu chodzi??? http://www.garniak.pl/viewtopic.php?p=19399#p19399 ;) http://www.garniak.pl/viewtopic.php?f=2&t=12533 -- Zachu |
|
Data: 2013-02-23 19:35:50 | |
Autor: Andrzej Popowski | |
B2710 i GPS | |
Sat, 23 Feb 2013 12:32:50 +0100, Krzysztof Halasa <khc@pm.waw.pl>
pisze: eTrex dodatkowo mógł mieć barometr stąd ta większa precyzja Garminy mają wbudowany model geoidy. Barometr zapewnia uśrednianie i łacznie daje to bardzo przyzwoitą dokładność. Przypuszczam, że GPS w telefonie też ma model geoidy i pokazuje skorygowaną wysokość. Błąd 30m dla wysokości jest w normie przy pomiarze gołym GPS. -- Pozdrawiam, Andrzej Popowski |
|
Data: 2013-02-23 21:08:27 | |
Autor: Krzysztof Halasa | |
B2710 i GPS | |
Andrzej Popowski <popej@poczta.onet.pl> writes:
Garminy majÄ wbudowany model geoidy. Barometr zapewnia uĹrednianie i MiaĹem na myĹli to, Ĺźe sam barometr daje tylko uĹrednianie. Przypuszczam, Ĺźe GPS w telefonie teĹź ma model geoidy i pokazuje W przeciwnym przypadku bĹÄ d byĹby ok. 2x wiÄkszy. -- Krzysztof Halasa |
|
Data: 2013-02-24 07:52:37 | |
Autor: Titus Atomicus | |
B2710 i GPS | |
In article <Titus_Atomicus-8062F3.07345023022013@news.atman.pl>,
Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world wrote: Garmin eTrex u kolegi pokazywal 128m npm.Konkretnie etrex vista HCX -- TA |